Nephew: Scandinavian Congress Center, Århus (turnéstart)

Nephew, Scandinavian Congress Center, Århus (turnéstart)

Forventningerne var høje inden starten på Nephews Arena Tour, og forståeligt nok med de mange roser, de har høstet, ikke kun for det seneste "Danmark/Denmark"-udspil, men også for deres live-performances i efteråret. På efterårsturnéen gjorde Nephew, hvad andre orkestre så sjældent gør, nemlig fremføre samtlige numre fra deres sidst udgivne album. En befriende musikalsk udfordring for både band og publikum, at et orkester tør stole så meget på deres eget materiale, at de prøver det til en hel gennemspilning fra "D.T.A.P." til "Hurra". Det var de fleste anmeldelser enige om. Sådan bredt set.

Trætte nye numre og friske gamle

Sådan lagde Nephew også fra land fredag aften i et fyldt til bristepunktet SCC, måske på nær et par ekstrabilletter sat til salg i sidste øjeblik, med de rockede, tunge og melodiøse "Danmark Man Dark", "Va Fangool" og "New Year's Morning". "Så kom foråret til Århus" forkyndte Simon Kvamm mellem de to første numre, men selvom de havde "gjort sig umage", og de andre koncerter i efteråret "lignede to askebægre og en barstol i forhold til, hvad vi skulle være vidne til i aften", var der indtil videre kun sat en én ekstra barstol op. Nephew var ikke oppe i gear i de første "Danmark/ Denmark"-numre, og det lod til, at de lige skulle spille sig varme, hvad Nephew ellers ikke plejer at have problemer med. Først med et visuelt flot scenisk hav i skærmene bag bandet blev koncerten løftet en smule med "Hospital", som Kvamm stadig klarer sig fint uden L.O.C. Oplevelsen blev igen bedre med "Sov For Satan Mand", hvor en underliggende, latent arrigskab styrer Kvamms sang godt hjulpet af Kasper Toustrups tunge bas og Kristian Riis' vrængende guitar.

Først nu skete der egentlig noget, der kunne løfte én ud af de velkendte, trygge arme. Med scenen bygget ud blandt publikum så specielt Kvamm, Thoustrup og Riis på skift kunne komme længere ud i havet, blev "USA DSB" leveret i en up-tempo version med tilhørende techno-beats, som virkelig havde publikum fat i ørerne. Eneste minus var dog, at tangenterne, som faktisk driver "USA DSB" frem, nærmest forsvandt i de stadig tunge rytmer fra bas og guitar. Men der var lukket op for posen, og i endnu en klassiker fra "USA DSB"-albummet fik vi det poetiske "Worst/Best Case Scenario", som, for undertegnede, stadig står som noget af det bedste tekstarbejde fra Simon Kvamm.

Selvom tempoet blev sat ned med en akustisk "Descendants of King Canute", var koncerten på vej mod højeste tinde. Den blev så smukt fremført af Simon Kvamm på et hjørne af scenen ude blandt publikum, at den forventelige mumlen fra publikum i stille numre næsten udeblev. Et inspirerende "Mexico Ligger i Spanien" med en igen magnetisk Kvamm i forgrunden blev afløst af "En Wannabe Darth Wader" på ny i dance-version som "USA DSB". En dance-udgave, der blev kørt helt ud med gæsteoptræden af White Pony, der inden koncerten havde givet et dj-sæt, som nu med tangent-mand René Thalund som beat-master gav os en veritabel opsang og en "musikalsk lussing", som Simon Kvamm sagde det, med techno og dance-beats til den store guldmedalje. Larmen blev på sit høje db-niveau, og publikum kunne næsten ikke få armene ned, da 8210-rapperen Johnson blev introduceret og gav sit bidrag til "D.T.A.P." Problemet var bare, og det stod hurtigt at klart, at det måske er prøvet nu med en hård rapper på et hårdt Nephew-nummer, og Johnson, for den sags skyld heller ikke Nephew, gjorde ikke "D.T.A.P"-nummeret en tjeneste ved den konstellation. Med Johnsons exit, måske endda før han trådte ind, havde koncerten nået sit højeste. Et ellers fint sammenkog af "Ordenspoliti", "Science Fiction & Familien" og "Allein/Alene" kunne ikke overbevise om andet, og slutnummeret "Hurra" fra "Danmark/Denmark" satte også punktum i aften.

Tilbage til det velkendte
På trods af jubel til ekstranumre kunne koncerten ikke rigtig gå nogle steder hen herfra. Overraskende var "Byens Hotel" første ekstranummer, mens "Police Bells & Church Sirens" med Eivør Palsdóttir forventeligt var med. Hvad der skuffede var egentlig, at der ikke blev gjort noget med de numre. De fremstod pålideligt, men så heller ikke mere. Ikke fordi der kræves rap eller dance-beats, men som i starten med "Danmark/Denmark"-numrene kunne man godt mærke, at det ikke var de numre, der havde størst fokus i aften. Derfor fik vi nok heller ikke dem alle fremført som på touren i efteråret. Det eneste, man kan kalde overraskende rosin i pølseenden, var en forsmag på, hvad der skal være Danmarks slagsang til VM i fodbold til sommer. Om det så var den sande udgave af "The Danish Way to Rock" med halvt nationalsang, halvt Bruce Springsteen-inspireret "Born in The DK" vi fik i aften, skal stå hen i det uvisse. Jeg tror det ikke, men det fik mig da til at glæde mig til sommer og VM i fodbold og i det samme glemme de netop spillede ekstranumre. [NB: Det viste sig senere, at det spillede nummer "Born In The DK" intet havde med Nephews kommende VM-sang "The Danish Way To Rock" at gøre. GAFFA beklager fejlen, red.]

Nej, Nephew ville i aften ruske op i deres gamle materiale og blande det med de stadig friske fra "Danmark/Denmark". De nye forklædninger af gamle sange fungerede fint sammen med de nye, specielt omkring "USA DSB"-numrene centralt i koncerten, men alt i alt var det ikke til topkarakter.

Nephews forårsturné:

05.03.2010 // Scandinavian Congress Center, Århus [UDSOLGT]
06.03.2010 // Scandinavian Congress Center, Århus [UDSOLGT]