50 Cent og G-Unit: Brøndby Hallen, Brøndby

50 Cent og G-Unit, Brøndby Hallen, Brøndby

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

Grundet restriktioner fra 50 Cents management har GAFFA desværre ikke mulighed for at bringe billeder fra koncerten.

Det er ikke så ofte, at en af de mest markante profiler i amerikansk hiphop gæster Danmark, og måske har der af den grund været en del hype omkring denne koncert i Brøndby Hallen, hvor 50 Cent stod på plakaten. Stemningen var spændt til bristepunktet i den nærmest fyldte sal – ville publikum få den fest de kom for, og levede ikonet op til forventningerne?

Den trætte stjerne?
Med en stribe kommercielle hitalbum i ryggen, og en endnu længere liste af singler var der lagt i ovnen til et brag af en aften i den store sportshal, og den tanke delte både hovedperson og publikum heldigvis. Da den storsælgende rapper gik på scenen, buldrede publikums jubel gennem luften, og den nerve forstod herrerne fra G-Unit på en eller anden måde at holde fast i.

Koncerten var et overflødighedshorn af tunge og dansable beats og genkendelsens glæde ved de ufattelig mange hits, der røg af sted fra scenen. Om det så var i fuldlængde eller blot et vers – og om det var fra 2003-succesen Get Rich or Die Tryin' eller nyeste album Before I Self-Destruct var ikke det vigtigste. Det vigtigste var, at det var 50 Cent, og at han leverede det live.

Men der var skår i glæden. For selvom festen var flyvende i salen, så var det faktisk ikke rigtig noget, man kunne give 50 Cent æren for. Han var der fysisk, men psykisk var han enten mærket af, at hans bodyguard umiddelbart inden koncerten var blevet anholdt for vold mod et par fotografer uden for deres hotel i indre København (!), eller også er jobbet som verdensstjerne bare blevet en kedelig rutine for ham.

Man kan ikke tage talentet fra ham, men når energien er højere hos co-rapper Lloyd Banks, så er det, som om man har købt katten i sækken. Det gjorde det naturligvis heller ikke bedre, at lyden intet gjorde for hverken rappere eller musik, og derudover var der mere lyd i co-rappernes mikrofoner end i 50's – var det et hint?

Når træfsikre hits ikke er nok
Den første halve time var rapperne på scenen med en dj, der efter alt at dømme fungerede mere som endnu en backup-rapper end som reel dj med svedige mix på hjerte. Men herefter kom også et band ind, og der var det godt nok ærgerligt, at lydmanden ikke gav dem hvad de fortjente. De MÅ have groovet helt vanvittig godt, de lå tight, og de udstrålede, at de rent faktisk kunne lide at være der – men det var på ingen måde til at høre.

Og med en koncert på knap to timer er der brug for andet og mere end bas, mudder og rod. Tag ikke fejl – det lagde ikke en dæmper på festen, men det lagde en dæmper på oplevelsen. Og det siger nok mest om musikken, for det var i sandhed en hitparade: "In Da Club",  "Ayo Technology", "Candy Shop" for blot at nævne et minimum af numre, der blev præsenteret.

Aftenens tema var i allerhøjeste grad gangsta-style – og det kom til udtryk i en broget blanding af 50 Cents numre, G-Units ting og Lloyd Banks, der endda spillede sin nyeste single "Beamer, Benz or Bentley". Men selvom publikum troligt sang og rappede med på alt, smed hænder i vejret og nikkede nakker i tusindtal, så tabte de pusten til sidst.

Det sikre spil
De mange medley-passager, hvor der bare var et enkelt vers og omkvæd, blev for meget. Det blev på en eller anden måde for jappet, og der kunne med fordel have været valgt enkelte numre fra – men så kommer problemet med de mange features, og så er vi tilbage ved udgangspunktet. Alternativet kunne måske have været, at inddrage bandet mere og give nogle af numrene en anden opbygning, men det lå slet, slet ikke i kortene.

Det var med andre ord ikke personlighed der skulle vises frem – men blot personer. Ikke det store at komme efter, men en underholdende aften. 50 Cent gav intet af sig selv, og det musikalske var som på album - ingen syrede afstikkere, men til gengæld en bunke hits som skabte glæde. Resultatet var egentlig godt – men også ret ligegyldigt.