Moonless og Revolt Of Darwin: Månedens Demo: Musikcaféen, Huset, København

Moonless og Revolt Of Darwin, Månedens Demo: Musikcaféen, Huset, København

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Moonless er et band, der på indspilninger fremstår som et klassisk heavy metal-band. Begge sneakers placeret sikkert i Black Sabbath-traditionen. Live virker det alligevel væsentligt mere rockin'. Det er stadig tungt, og riffs'ne ligger lavt og tæt, men det ender alligevel mere op som et rockband. Og det klæder dem faktisk rigtig godt. De skriver nogle fede sange, der står knivskarpt, selv igennem de semi-psykedeliske tåger og lange guitarsoloer, og de kan spille dem hele vejen. Som band er de en stærkt sammenspillet unit, og en sand fornøjelse at følge med i. Både i løbet af en koncert, men også i den udvikling, de har gennemgået siden undertegnede så dem første gang.

Til denne aftens koncert er det sangeren, der ikke hiver den sidste stjerne hjem. Kenni har mange gange vist sit værd, både i Moonless og i Village Idiot, men han er ikke helt på toppen her, og stemmen forsvinder nærmest ud af fokus i flere af numrene. Det gør ikke så meget hér, som det kunne gøre i andre genrer, men når man ved, hvor stor en forskel, han kan gøre, er det noget, man lægger mærke til.

Vi fik både hits'ne fra den nye demo, samt en masse andre, der mindede en del om dem. Moonless prøver ikke at spænde bredere end udtrykket er, men bruger til gengæld kræfterne på, at hvert nummer kan bære i sig selv. Og det er givet godt ud. Hvert riff, om det så er fra bassen eller guitaren, virker helt igennem rigtigt. Det er et band, som det er meget nemt at connecte med.

Hele bandet er så meget en del af lyden og funktionen. De lever virkelig for at spille, og det er med en meget smittende spilleglæde og indlevelse, at det hele bliver skubbet langt ud over scenekanten. Efter koncerten, der slutter med drivende lange guitarsoloer a la Led Zeppelin, er der ingen, der beder om ekstra-numre. Det er åbenlyst, at både showet og musikerne er færdige!

Før Moonless spillede københavnske The Revolt of Darwin. Det er langt mere actionpræget og energisk, men tenderer oftere over i det ivrige. De skriver nogle fine sange, som de meget fornuftigt holder på omkring 2 minutter, men der er ikke så meget mere at komme efter. Top-underholdende i et stykke tid, men den er svær at holde oppe igennem et helt show, og det lykkedes heller ikke her. De står i et krydsfelt imellem metal, punk, sydstat og screamo, og umiddelbart synes jeg egentlig, at metal-delen er det, der er mest at bygge videre på. De er charmerende at se på, og også her er entusiasmen i top, men der skal nok koordineres lidt indbyrdes om, hvor meget man giver på scenen. Balancen er ikke helt lige.