Bjørn Svin og Rumpistol og Mofus: Train, Århus

Bjørn Svin og Rumpistol og Mofus, Train, Århus

Anmeldt af Jacob Skyggebjerg | GAFFA

I denne måned rejser en lille håndfuld af kunstnerne fra Rump Records rundt i landet på en turné, de har valgt at kalde Perler For Rumsvin Tour. I går nåede truppen til Train, hvor de trods computerproblemer og svigtende lydfolk præsterede at kaste perler for en lille flok af begejstrede århusianske modtagere.

Line-uppet består af Bjørn Svin, Rumpistol og Mofus, de sidstnævnte assisteret af to strygere (violin og cello) og alle akkompagneret af visuals fra Pernille Krog Mogensen.

Mofus: Stemmen, der forsvandt

Første mand på skansen var Mofus alias Anders Bech. Han lagde ud med smukt sammenspil med de to computerpræcise strygere, en velvalgt og kraftfuld opstart, der virkelig satte forventninger til Mofus' optræden. Til forskel fra aftenens andre musikanter gør Mofus ofte brug af vokal, og her opstod det evindelige problem med stemmen, der ikke kan høres. Man kunne høre i hvilket toneleje, sangeren befandt sig, men ikke et ord af, hvad han sang. Strygerne forsvandt, og Mofus fik i stedet selskab af en tildækket, formodentlig kvindelig sanger, hvis vokal heller ikke fik lov at komme til sin ret på Train. I det hele taget har lydfolkene sløset inden koncerten, for til tider flød Mofus' ellers meget klare og behagelige kompositioner sammen til en massiv støj, hvor lydene ikke kunne skilles fra hinanden. Efter bare en halv time gik Mofus desværre atter af scenen, og det føltes næsten, som om han endnu ikke var kommet i gang.

Rumpistol: Computeren, der gik i hak

Næste act var pladeselskabsbossen, Rumpistol, der pyntede scenen med pulserende livstegn i form af svagt blinkende glødepærer; et visuelt element, der passede virkelig godt til den terapeutiske lyd. Også han tog de talentfulde strygere med sig på scenen, og sammen opnåede de den vidunderlige skønhed, der kan opstå, når de storslåede, klassiske instrumenter møder den grænseløse computerverden. Bossen selv havde medbragt sin el-guitar, og sammen skabte de en halv times absolut rørende elektronisk oplevelse, inden Rumpistol dykkede ned i sin computer og lod elektronikken tage over for yderligere tredive minutters sæt. Det gik dog helt galt for den stakkels Rumpistol. Den lille Mac-laptop, der nu selvstændigt skulle udsende kunstnerens storslåede kompositioner, gik i det velkendte "hak". Bossen bevarede dog fatningen, orienterede publikum om problemet, og genstartede maskinen. Efter fem minutters pause spillede musikken atter, men kun kortvarigt. Efter ti minutters spil var computeren nede igen, og Rumpistol måtte igen genstarte. Det hele resulterede i, at kunstneren til sin store ærgrelse måtte stoppe sit sæt, endnu før det var spillet færdigt, for at kunne overholde tidsplanen på Train.

Bjørn Svin: Svinegod technomester

Rumpistols computerproblemer havde skubbet sådan til programmet, at tredje og sidste act, veteranen Bjørn Svin, gik på umiddelbart efter, at bossen havde forladt scenen. Bjørn satte gang i musikken, kastede armene i vejret og hoppede rundt, men konstaterede dog hurtigt, at stemningen i publikum ikke var til hverken dans, tant eller fjas. Det lod den gode Bjørn sig dog ikke slå ud af, og han gled hurtigt ind i stemningen på Train, der mere var til en transcenderende vuggen på gulvet uden de store armbevægelser. Det forhindrede imidlertid ikke technomesteren i at vise, hvor svinegod han er til at styre sine maskiner, og med en præcision, der var strygerne værdig, dansede han sig legende let igennem et sæt, bestående af genskabte og omdannede udgaver af såvel nye som gamle numre, udgivne og unreleased.

Kort forinden koncertens afslutning kom den. Bjørn bekendtgjorde, at han ville spille aftenens sidste nummer, men konstaterede samtidig, at der først måtte fortages ændringer i maskinernes opstilling. Det fik publikum til at gøre det, vi alle havde ventet på: At trygle om "Mer Strøm". "Det her er et pausenummer, man ellers altid sætter på, når man er ved at pakke sammen," lød svaret fra Bjørn, og snart tæskede de ekstatisk provokerende melodistykker fra kunstnerens legendariske 1997-hit ud gennem folkemængden. Den var efterhånden ved at antage en anstændig størrelse, og "Mer Strøm" formåede da også at sætte en smule mere gang i dansen hos det halvdøde torsdagspublikum. Efter "Mer Strøm" fik vi så afslutningen. Et hårdtslående og hastigt sparkende technotrack, der understregede, at aftenen endnu var ung.

Bjørn Svin begyndte at pakke sammen, publikum begyndte at trække ud, og festfolket begyndte at pible ind gennem garderoben. Perler For Rumsvin havde ramt Århus, og de få tekniske problemer til trods virkede publikum ovenud tilfredse med technokraternes præstationer.
Alle shows var velsignet af de utroligt stemningsskabende visuals fra Pernille Krog Mogensen. Sort-hvide, flimrende flyveture hen over bjergkæder og ind i vinterkolde trækroner, dalende, dansende trekanter og hypnotiserende røgskyer hen over gråviolette lyssætninger var lige så meget en del af koncerterne som de optrædende kunstnere.

Perler For Rum-Svin-turnéen fortsætter til følgende byer:

19/3 - Haderslev, Månen
20/3 - Vejle, Bygningen