Peter Sommer og Stoffer & Maskinen: VoxHall, Århus (turnéstart)

Peter Sommer og Stoffer & Maskinen, VoxHall, Århus (turnéstart)

"Århus er altid svær, men det blev bedre, end jeg havde regnet med". Så beskedent evaluerede Peter Sommer sin egen præstation, efter den rytmisk hoppende "Rødt Kort" havde afrundet fem kvarters på én gang kuldslåede og kontante rocktoner i selskab med Sommer og hans faste orkester, Tiggerne. Et slidt mundheld vil ganske rigtigt vide, at beskedenhed er en dyd, men i tilfældet den østjyske sanger og sangskriver var der nu ingen grund til at underspille evnerne:

Peter Sommer og Tiggerne leverede en overbevisende koncert på VoxHall – med blandt andet to forbløffende dystre fortolkninger af sine velsagtens største hits til dato. Dem vender vi tilbage til.

Opvarmning: Stoffer & Maskinen ****

Tungsindigheden løb også som en lige linje igennem aftenens opvarmningsband, den københavnske duo Stoffer & Maskinen, der netop har udsendt deres selvbetitlede debutalbum, hvor kølige keyboardflader og en stramt eksekveret rytmebund møder forsanger Christoffer Budtz' ængstelige tekster om størrelser som tosomhed og fremmedgjorthed.

"Lov mig / at vi bliver / smeltet sammen / før vi dør", lyder omkvædet eksempelvis i duoens singleforløber, "De Eneste Tilbage", der på effektiv vis satte koncerten i gang – og prompte ledte tankerne hen på Mews sugende grandeur omkring "Frengers" og Vetos millimeterpræcise elektrorock anno "There's A Beat In All Machines". Stoffer & Maskinen har kløgtigt kastet sig i favnen på to af dansk rocks fineste ambassadører, og i sange som "Flader Mod Flader", "Min Kunstige Bror" og førnævnte "De Eneste Tilbage" formåede duoen rent faktisk at smelte melodi, melankoli og muskler sammen helt på niveau med forbillederne.

Sammensmeltningen gælder desværre ikke for alle sange på debutalbummet – og heller ikke på VoxHall, hvor Stoffer & Maskinen med sit medbragte band glimtvis virkede usikre på såvel egne evner som sammenspil og scenefremtoning. Det skæmmede knapt så melodisk stærke sange som "Vi To Er Smeltet Sammen" og "Maskinens Dans" – men så er det godt, at den ene halvdel af duoen udgøres af sangskriver og guitarist, Andreas Sommer, der gav pokker i forsigtighed og gestikulerede selvsikkert med sin guitar på evigt rockstjernemanér. Et charmerende indfald, bandet som helhed godt kunne lidt lære af. For Stoffer & Maskinens energiske elektrorock kan sagtens bære det – og musikken byder det.

Slip rotterne løs

Fra selvsikre gestikulationer til afdæmpet coolness. Med en tilknappet blazer og et venligt smil luskede Peter Sommer ind på scenen og bedyrede på sin vanlige underfundige facon: "For sidste gang i meget lang tid, Århus, vil vi slippe rotterne, kragerne og hundene løs ud over jer. Er I klar til det?" Og vist var publikum det. På forhånd havde Peter Sommer nemlig ganske rigtigt annonceret, at dette ville blive hans sidste Danmarksturné i kølvandet på den formidable "Til Rotterne, Til Kragerne, Til Hundene", der på alle måder har manifesteret den sympatiske skanderborgenser som en knuselskelig og kompromisløs sangskriver.

Ganske sigende åbnede Sommer koncerten med den smukke og tyste "Hvad Sker Der I Dit Hoved?", hvor tilværelsens trængsler indkapsles i kuldslåede linjer som: "Lad mig blive ramt af en bil / jeg aldrig får råd til at køre" og "Nu kan jeg mærke mig selv / efter et vidunderligt slag". Herfra slog hans musikalske følge, Tiggerne, også ind på de samme uforsonlige veje, hvor numre som især "Hærværk" og "Sandhed No. 502" tromlede vellykket af sted i en beskidt brummende og semi-elektronisk lydkulisse, der burde gøre såvel Oasis som Depeche Mode skinsyge.

Valby Bakke anno 2010

Mest bemærkelsesværdig var imidlertid Sommers eget livtag med hans suverænt største hit til dato, "Valby Bakke". For hvor studieversionen er en mild folket og opløftende sang, lød liveudgaven anno 2010 markant mørkere i sin indpakning med molsværtede guitarakkorder, som bevidst sørgede for, at publikum ikke kunne bryde ud i fællessang. Modtagelsen var – måske ikke så overraskende – ganske lunken. Men som Peter Sommer selv erkendte: "Det skal prøves, det skidt."

Og det blev skidtet også. Mens "Valby Bakke" ikke rigtig fungerede i sine opdaterede klæder, lykkedes det nemlig at forvandle et andet af hans hits, den ellers lige lovligt lalleglade "8660", til en tung og tjekket rocksag, der utvivlsomt kunne have fundet sin naturlige plads på "Til Rotterne…". Ja, man ville faktisk ønske, han gad genindspille nummeret i den nye version!

"Århus er altid svær, men det blev bedre, end jeg havde regnet med", konkluderede Peter Sommer, da han gik af scenen efter fem kvarter, men der var nu intet frygte. Han og hans tiggere spillede sikkert og solidt på VoxHall, og aftenens sidste ekstranummer, titelnummeret fra "Til rotterne…", cementerede ikke blot dét faktum – det understregede også, hvor fantastisk en plade, han er taget på en sidste turné med. Det kan han roligt gøre.

Peter Sommer og Stoffer & Maskinens turné fortsætter til følgende byer:

20-03 - Godset (Kolding)
25-03 - Sønderborghus (Sønderborg)