The Cave Singers : Mohawk, SXSW, Austin, Texas

The Cave Singers , Mohawk, SXSW, Austin, Texas

Solen bager i Austin. Musikfestivalen South By South West kører i højeste gear. Texashovestadens selvproklamerede slogan "Live Music Capital of the World" holder vand i disse dage. På hvert hjørne er der nye lyde fra nye koncerter, der går i gang hvert minut. Udbuddet er overvældende; man kan få musik i alle genrer og til alle aldre. At få overblik over alle bands er lige så svært som at parallelparkere på H.C. Andersens Boulevard i en regnfuld eftermiddagstrafik.

I Austin er det varmt, og nede på Old Pecan Street, som i dag kaldes 6th Street, er hvor sagerne sker. Hernede i downtown breder menneskemylderet sig, fordi gaderne er blokeret for bilkørsel. Det var ikke sket i Texas' andre store byer som Dallas og Houston, hvor bilen er kongen i bybilledet. Men i Austin ulmer det mærkelige sammenstød mellem stolte texascowboys og tilbagelænede 60'er-hippier, der stadig præger hovedstaden i dag. Det giver et andet fokus i stemning og værdier, og en af de fejrede helte er gadetransvestitten Leslie, der viser baller og tandløst smil på skønne dage i Austin.

Guldet findes i periferien
På årets South By Soutwest festival er nogle af de hypede nye navne Surfer Blood, The XX og Ten Bears. Mens de interessante tunge navne med nye albums er John Hiatt og Stone Temple Pilots. Men det er oftest i periferien, man finder guldet. I tirsdagsshowcasen på The Copper Brewing Co overstrålede Joshua James klart hovednavnet Jakob Dylan, som rumsterede et udefinerbart sted inde i faderen Bob Dylans skygge.

I går på altid pålidelige Mohawk - Austin bedste indie-spillested - var det The Cave Singers, der afleverede et herligt levende indtryk, da de spillede tidligt i showcasen. Det var svært at konkurrere med den kvindelige udgave af James Brown, Sharon Jones & The Dap-Kings, og hovednavnet neo-psykadeliske The Black Angels, der afsluttede eftermiddagskoncerten på Mohawk. Men The Cave Singers gjorde det godt.

Indiefolkmusik fra tidligere punkrockere
Seattle-bandets første album "Invitation Songs" fra 2007 blev ikke vel modtaget af anmelderne. Deres andet album "Welcome Joy" fra 2009 blev bedre anmeldt og havde flere gode sange som "Leap" og "At the Cut". Bandet spiller indie-folk med akustisk guitar, vaskebræt og masser af rasler. Men gutterne Derek Fudesco, Pete Quirk og Marty Lund stammer alle fra punkrockbands, og det kunne i går høres på musikken, der var hurtig og umiddelbar i dens forsøg på at få gang i publikum.

Derek Fudescos medrivende fingerpicking-guitarspil var det mest unikke ved The Cave Singers' liveoptræden. Den fik lov at fremtæde tydeligt og leverede helkropsvækkende genkendelige toner. Men man bliver også nødt til at nævne Pete Quirks rustne stemme, der efterlader et dejligt drømmeunivers, hvor man får lov at kigge langt ud over stepperne. "Dancing on Your Grave", "At the Cut", og "Shrine" var de bedste sange af en ellers meget velsmagende appitetvækker. Måske fordi deres korte sætliste kun leverede et udsnit af deres musik, blev indtrykket meget potent, men vækket blev man af deres levende indiefolk.