Anne Linnet: Musikhuset, Store Sal, Århus

Anne Linnet, Musikhuset, Store Sal, Århus

Anne Linnet udgav før jul det imponerende bokssæt "Boksen", fem cd'er og en dvd med klassiker på klassiker fra hele fire årtiers karriere. Nu er hun draget ud på en halvakustisk turné med sange fra det imponerende bagkatalog. Turnéen ramte lørdag hendes fødeby Århus, hvor en næsten fyldt Store Sal tog imod Linnet og hendes tre musikere med begejstrede klapsalver.

Det var også en veloplagt Linnet, der kunne fortælle, at vi denne aften både ville komme til at høre sange, vi kendte, og numre, som hun ikke havde spillet live i årevis. En sådan var åbningsnummeret "Du Drømmer", det nærmeste man kommer et titelnummer fra Anne Linnets bedst sælgende album til dato, "Jeg Er Jo Lige Her" fra 1988, der har solgt næsten en halv million eksemplarer i hele Skandinavien. Den smukke ballade fungerede fremragende i det afdæmpede akkompagnement bestående af Jesper Bo Hansens stemningsfulde klaver/keyboard-spil, Mads Wegners akustiske guitar og Engelina Larsens smukke kor. Linnet selv "nøjedes" med at synge, og det gjorde hun stærkt med sine stadig velfungerende, vidtfavnende stemmebånd, der efter 56 år har fået en smule patina – på den fede måde. Samtidig understregede Linnet, at hun er bedst, når hun holder det simpelt, både musikalsk og tekstligt. Som hun sang i broen op til omkvædet: "Det er da det, vi har hinanden til. Holde om og holde af." Banalt? Ja. Virker det? Ja da.

Efter denne fortrinlige åbning fik vi "Akvarium", titelnummeret fra Linnets meget velanmeldte album fra 2007. I manges øjne et comebackalbum for Linnet, selvom hun ikke selv syntes, hun havde været væk inden. Personligt mener jeg ikke, det er helt så fantastisk som visse af mine anmelderkolleger, men der er stærke sange på, ikke mindst titelnumneret, en smuk ballade om tidens hang til at se og blive set for enhver pris, både i glasklædte boligbyggerier og i tilværelsen som sådan.

Herefter fandt Linnet selv den akustiske guitar frem i sit kæmpehit "Tusind Stykker", som hun skælmsk fortalte, at mange svenskere troede var en coverversion af et Bjørn Afzelius-nummer – men det er altså omvendt. Og nu er hun i gang med at oversætte ABBA-musicalen "Mamma Mia" til dansk, så hævnens time er kommet.

Sådan fortsatte første sæt med det ene højdepunkt efter det andet, med masser af underholdende anekdoter mellem sangene og fremragende musikerskab på scenen. Et sammendrag: Mads Wegner som stærk duetpartner i "Ingen Anden Drøm" fra filmatiseringen af Klaus Rifbjergs "Den Kroniske Uskyld". En absolut hæderlig erstatning for den oprindelige sanger Thomas Helmig. En smuk Tove Ditlevsen-fortolkning i "Barndommens Gade". Gåsehud under den nye, helt tyste ballade "Atter En Dag", inspireret af Natasjas alt for tidlige død og eksmanden Holger Laumanns ditto, i øvrigt med Linnet bag keyboardet. Og en tåre i øjenkrogen hos undertegnede under den højaktuelle "Forårsdag" med det igen banale, men stærke omkvæd: "Alt det, vi har grædt igennem livet, det svinder på en forårsdag". Det er sgu rigtigt, jeg var der selv. Og hele salen sang med.

Strøm på i andet sæt

Andet sæt bød på lidt mere tempo og strøm. Mads Wegner havde allerede haft en elektrisk guitar i hænderne i kortere perioder i første sæt, og det skete endnu mere efter pausen, hvor Jesper Bo Hansen også flere gange var omme bag det opstillede trommesæt. Det skete allerede i åbningsnummeret, Shit & Chanel-klassikeren "Du Er Min Datter" og fortsatte i en del af sættet. Herunder i et af aftenens få mindre heldige øjeblikke, det ellers helt igennem fantastiske "Glor På Vinduer". Men denne saftige, drivende erotiske sang fungerer altså bedst med slap-bas og elektroniske trommer, og igen af dele var til stede denne aften, hvor den ellers absolut habile Jesper Bo Hansen havde svært ved at få trommerne til at swinge. Så var ballader som det gamle Anne Linnet Band-hit "I Dag Er Du Star" og "I Morgen" fra Linnet og Sanne Salomonsens musical "Berlin 84" om glædespiger i Berlin anderledes vellykkede. I begge sange udgjorde Engelina Larsen i øvrigt en fin erstatning for den oprindelige duetmakker Sanne Salomonsen.

Anne Linnet afsluttede andet sæt med Shit & Chanels kæmpehit "Smuk Og Dejlig", der understregede, at hun favner bredt. Hovedparten af publikum var i 30+-alderen, men der var også en decideret eksalteret teenagepige på første række, som efter sangen kastede et par lyserøde pigetrusser op til Linnet. Trusserne bar ifølge Linnet et citat fra hendes homoerotiske hymne "Hils Din Mor" og et telefonnummer. Så bliver begejstringen næppe større.

Et øjeblikkeligt stående bifald udløste krav om mere musik, og det fik vi så. Først, i højt tempo, den uimodståelige "Venus" med Linnets vel nok to bedste linjer gennem tiden - "du har sat dig på tværs / i mit indre univers" - og endelig den ligeledes pågående "Jeg Ka' Ik' Sig' Nej" fra "Akvarium"-pladen. Og det er også svært at sige nej til Anne Linnet anno 2010. Hun var været oppe og nede nogle gange karrieremæssigt og kunstnerisk, men i dag er hun sgu tilbage på toppen. Og så kan man godt se gennem fingre med hendes til tider svagt selvfede kommentarer under koncerten - "ja, denne her sang er der også rigtig mange, der godt kan lide" (for det er jo rigtigt) – og hendes nylige lidt uelegante forsøg på at kradse penge ud af genåbningen af spillestedet Montmartre, som hun ejede i en periode i 90'erne. Og så var det også lidt ærgerligt, at hun ikke spillede nogle af sangene fra det fine samarbejde med Johannes Møllehave, men lad det ligge: Hvis ikke du allerede har købt "Boksen" eller set Anne Linnet live på denne tur, så kan det varmt anbefales. Hun er jo lige her.

Se Anne Linnets turnéplan og køb billetter via GAFFA Live