Murder og Hymns From Nineveh: VoxHall, Århus (turnéstart)

Murder og Hymns From Nineveh, VoxHall, Århus (turnéstart)

Det går meget godt for Jacob Bellens for tiden. Han kan fylde VoxHall med sit ene band, de sofistikerede art-rockere I Got You On Tape, og kan næsten også gøre det med sit andet orkester, neo-folk-gruppen Murder. Man kommer næsten til at tænke på den klassiske Monrad & Rislund-hitliste fra Pladderballe Nærradio, hvor Svend Dellepude optager samtlige pladser, og det store spørgsmål er, om han også er rummer 1 i næste uge, eller om han er blevet fortrængt af sig selv.

En måned efter den udsolgte I Got You On Tape-koncert stod, eller rettere sad, Bellens igen på scenen på det århusianske spillested, denne gang med Murder i ryggen. Hvor I Got You On Tape er forholdsvis pladeaktuelle – deres seneste album kom i oktober – har Murders seneste album, gennembruddet "Stockholm Syndrome" tre et halvt år på bagen, men et nyt, "Gospel Of Man", skulle være på vej i oktober, og vi kunne derfor forvente adskillige smagsprøver herfra.

Opvarmning: Hymns From Nineveh *****

Inden Murder skulle vi dog lige have 40 minutters opvarmning ved københavnske Hymns From Nineveh, der ligesom Murder er tilknyttet pladeselskabet Good Tape Records. Hymns From Nineveh er centreret omkring sangeren og sangskriveren Jonas Petersen (eks-Attrap) og dyrker ligesom Murder det nedtonede og halvakustiske, folk-inspirerede udtryk.

Hvor Jacob Bellens' vokal udforsker tonespektrets nedre regioner og sine steder giver associationer til kontinentalpladernes skurren mod hinanden, er Jonas Petersens røst som de første solstrejf efter en lang, mørk vinter. Manden er simpelthen i besiddelse af en fantastisk smuk, lys og ren stemme, og når han samtidig er en fortrinlig sangskriver, forstår man godt, hvorfor publikum – noget atypisk over for et opvarmningsband – lyttede i (stort set) andægtig tavshed under sangene og ellers klappede begejstret mellem dem. Akkompagneret af sig selv på fingerspillet, akustisk guitar og bakket op af Munichs Mikael Kærsgaard på ditto fingerspillet akustisk guitar, klokkespil og en flot, kontrasterede, dyb korstemme og Nikolaj Paakjær på skiftevis mundharpe, slagtøj, flygel og kor var Jonas Petersen en rendyrket fornøjelse.

Jonas Petersens største inspirationskilder er ifølge hans MySpace-profil den noget usædvanlige blanding: Sufjan Stevens, Leonard Cohen og Anne Linnet, men det lader sig alt sammen høre, og ligesom alle de tre kunstnere – dog mest de to første – beskæftiger han sig ofte med religiøse temaer i sin musik, og er i øvrigt erklæret kristen. Men alle, uanset religiøs overbevisning, burde kunnet få noget ud af Hymns From Ninevehs musik, og efter den fortrinlige jule-ep fra 2009 er der efter koncerten at dømme grund til at glæde sig endog særdeles meget til Hymns From Ninevehs debutalbum, som udkommer til efteråret.

Murder *****

Efter en lille pause blev det tid til Murder, som egentlig er en duo bestående af Jacob Bellens og den skiftevis akustiske og elektriske guitarist Anders Mathiasen, men som live i denne omgang er udvidet med bassisten Jonas Westergaard, trommeslageren Jakob Høyer og tangentspilleren Søren Kjærgaard. Som allerede nævnt med Jacob Bellens i vanligt siddende positur (måske for rigtigt at kunne hive nogle dybe toner frem fra strubens dybder?) forrest på scenen, traditionen tro syngende med pokerfjæs næsten uden at fortrække en mine. Men det er tydeligt, at lidenskaberne brænder under den reserverede overflade, musikalsk som tekstligt.

Murder lagde ud med det nye nummer "Providence", som ifølge Jacob Bellens bliver åbningssang på Murders kommende album, "Gospel Of Man". En smuk sang, der lægger sig i solid forlængelse af de afdæmpede, akustiske numre fra "Stockholm Syndrome", dog måske en kende mindre melankolsk og med Søren Kjærgaards flygel i en fremtrædende rolle. Også Jakob Høyer gjorde en god figur med sit minimalistiske trommesæt uden hi-hat, hvis lydbillede han dog udvidede med alskens slagtøj som fodbetjent tamburin og senere bjælder.

Bar overkrop

En ældre, men endnu uudgivet sang fulgte, inden vi fik endnu en ny sang med den interessante omkvædslinje "I am getting what I want for Christmas". En vuggende ballade, som Murders kommende album lader til at rumme en del eksempler på, også "Milk And Honey", hvor Søren Kjærgaard kastede sig ud i nogle fløjtelignende lyde på sit keyboard, mens Jacob Bellens sang af sine lungers fulde kraft i et usædvanligt højt leje. Interessant, interessant. Mellem disse to numre skulle vi dog lige have en gammel kending i form af radiohittet "When The Bees Are Sleeping". Af ældre sange fik vi også "Sounds Below The Sun", "Queen Of Calm" og "Daughters Of Heavy", alle hentet fra "Stockholm Syndrome", mens Murder - med en enkelt undtagelse - forbigik deres første album, "One Year From Now It's My Birthday" fra 2005 i tavshed. Det elektrorockede album er da også helt anderledes i sit udtryk end Murders nuværende lyd og ligger faktisk tættere på I Got You On Tape. Der var tydeligvis varmt på scenen, og undervejs fik Anders Mathiasen da også smidt blusen, så han spillede i bar overkrop, uden at der dog ligefrem gik Iggy Pop i den.

Bortset fra de nævnte numre var aftenens helliget nye sange, hvor især den semirockede, elektriske "Ember Song" og en flygelbåret, meget flot ballade med titlen "Picker Of Cotton" skilte sig positivt ud – sidstnævnte sang er i øvrigt skrevet af bassist Jonas Westergaard. Smuk var også sættets afslutning, balladen "Wake The Dead", som egner sig fortrinligt som slutsang på Murders kommende album.

Efter 55 minutters forbilledlig koncert med fremragende lyd og et meget lydhørt publikum sagde Murder tak for i aften, men vendte heldigvis tilbage med yderligere to sange, henholdsvis en ny og et gammelt, men ikke tidligere udgivet nummer, som bliver at finde på Murders kommende album. Alt tyder på, at de kan holde det høje niveau fra "Stockholm Syndrome", og dermed er der god grund til at sætte et stort kryds i kalenderen i oktober, når "Gospel Of Man" ventes på gaden. Og hvis du vil have en forsmag, så er det bare at møde op til en af Murders kommende koncerter i denne måned.

Murders turné med Hymns From Nineveh fortsætter til følgende byer:

07/4 Aalborg, Huset
08/4 Odense, Dexter