Nitzer Ebb
Industrial Complex

Nitzer Ebb: Industrial Complex

Album / VME
Udgivelse D. 06.04.2010
Ras Bolding

Tilbage i senfirserne slog Nitzer Ebb igennem hos et større publikum, da Depeche Mode tog dem med på turné som opvarmningsband. Nitzer Ebbs hårdtpumpede kombination af elektronik og punk tiltalte i hvert fald visse af Depeche Modes fans, og siden fulgte album på album indtil Big Hit i 1995, der, nåja, aldrig blev noget big hit, hvorefter Nitzer Ebb gik i dvale. For et par år siden begyndte gruppen dog at røre på sig igen, bl.a. med en udsolgt koncert på Rust i København i 2006, og senest har Nitzer Ebb nok engang været på turné med Depeche Mode, også ved koncerterne i Horsens.

Nu er der så nyt materiale fra Nitzer Ebb, godt og vel 15 år efter seneste regulære album-udgivelse, hvilket må siges at være en pause af noget nær Kraftwerk-agtige dimensioner. Som bekendt er den slags pauser ikke altid det bedst mulige udgangspunkt, om ikke andet så, fordi den Evige Rockmytologi prædiker lev stærkt, dø ung, og så er det bare noget forbandet rod, hvis man har rundet de 40 uden at dø af druk eller narko. Nitzer Ebb er dog stadig i live, og de åbner da også deres album i højt tempo med den vellykkede Promises. Her er fræsende sequencere, bastant rytmik og Douglas McCarthys karakteristiske rå vokal, og man føler sig lidt hensat til tiden omkring That Total Age. Også nummeret Down On Your Knees bør fremhæves for disse kvaliteter og fremstår, i disse ører, som måske albummets højdepunkt.

Nu skulle man måske tro, at Nitzer Ebb på Industrial Complex udelukkende lever på mindet om de sorte firsere, men det er ikke tilfældet. Selvom man bestemt sagtens kan høre arven fra dengang, så bydes der også på andre ingredienser undervejs, bl.a. et par mere indadvendte numre, ja, man må vel ligefrem kalde dem ballader, noget som man i udgangspunktet velsagtens ville ønske sig, at en gruppe som lige netop Nitzer Ebb ville styre uden om. Men overraskende nok, så fungerer også disse numre, og de er yderligere interessante i den forstand, at de viser gruppen fra en ny og måske lidt uventet vinkel.

Industrial Complex fremstår som et varieret og gennemarbejdet album - velkommen tilbage, Nitzer Ebb!