The Floor Is Made Of Lava: Posten, Odense (turnéstart)

The Floor Is Made Of Lava, Posten, Odense (turnéstart)

The Floor Is Made Of Lava er på vej mod noget stort. Det fornemmede man allerede, da de i 2007 præsenterede Danmark for Sheffield-rock i dansk format på deres debutalbum "All Juice, No Fruit". Med humoristiske tekster og drengerøvsattitude slog de igennem med numre som "Do Your Sister", "Pick Up A Shovel" og megahittet "Told Her I'm From Compton", der blev P3's uundgåelige.

Det nye album "Howl At The Moon" er med sine mere alvorlige tekster og nedsatte tempo et overraskende skift i både stil og udtryk. Noget, som de fire bandmedlemmer for alvor prøvede at markere ved at have samtlige 11 sange fra det nye album med i deres 80 minutters sæt.

"Heads & Tails" sætter koncerten i gang efterfulgt af "Ain't Half Bad", og det virker ikke, som om publikum helt har fundet sig til rette i Lava-drengenes nye lydunivers. Stemningen stiger straks, da forsanger Tobias Kippenberger proklamerer, at "bandet har glædet sig i næsten to år til dette her", hvorefter tonerne af "Do Your Sister" suser ned til de godt og vel 500 mennesker, der har fundet vej til Posten denne torsdag aften. For første gang starter publikum deres egen version af jorden af giftig ved at hoppe i takt.

Iført hvid T-shirt, læderjakke, sorte jeans og med en tamburin i hånden skiftevis hopper, springer, danser Tobias Kippenberger rundt i en blanding af hiphop-, rock og discomoves, og den vævre forsanger minder til tider om en riverdansende Liam Gallagher på et syretrip. Han er koncertens epicenter. Vokalmæssigt dundrer hans hæse klang ud gennem mikrofonen med i et sammensurium af westernpoesi og weltschmerz. Bedst lyder det i omkvædet på "All Outta Love", hvor selv de bagerste rækker skråler med.

Uheldigvis er hans lidt klichéagtige kommentarer mellem numrene skudt forbi et par gange. Heldigvis elsker publikum de fleste af kommentarerne og reagerer med glade fuldemandstilråb, når Kippenberger for eksempel erklærer, at "så fik vi nok af det følsomme pis".

Lyden på Posten er fremragende. De kække en-strengsriff som i "Pick Up A Shovel" fungerer godt i akustikken. Det samme gør den storladne "The Bigger Picture". Den helt store belønning kommer, når guitarist Lars Rock, bassist Simon Visti og trommeslager Asbjørn "Ace" Nørgaard bombarderer publikum med de velspillede instrumentalstykker i numre som "5-Vice" og aftenens som nævnt absolutte højdepunkt "All Outta Love". I disse stykker hamrer bandet en oktanindsprøjtning af sydstatsdistortion, buldrende basrundgange og velspillede trommefills ned i hovedet på Postens publikum. Er man til rock'n'roll, er det umuligt at stå stille.

The Floor Is Made Of Lava fortjener stor ros for deres præstation. Energien og fornøjelsen på scenen skinnede klart igennem og var med til at løfte hele oplevelsen. Det vil ikke være nogen overraskelse, hvis man på sommerens diverse festivaler får lov at nyde kvartetten og lege jorden er giftig.

The Floor Is Made Of Lavas turné fortsætter til:
9/4 Lille Vega, København (udsolgt)
10/4 Gimle, Roskilde