Mos Def: Store Vega, København

Mos Def, Store Vega, København

Mos Def: Store Vega, København

Anmeldt af Christian Grubert | GAFFA

Scenen er helt klædt i rødt lys, og ind træder Mos Def i sort. Bag sig har han to dj's, en velfungerende og en, der de første 10-15 minutter vil arbejde på at få sit udstyr til at gøre, som han gerne vil. Det er realiteten, efter jeg desværre har misset langt størstedelen af opvarmningen fra danske Quadron, og efter at Jay Electronica har aflyst. Rygtet siger, at ingen ved hvor han er, hans Twitter siger, at han venter på at komme i studiet med Just Blaze. Hvem skal man tro?? Så tilbage til Mos Def.

Det, man skal huske med ham, og noget han har brugt tre plader på at minde folk om, er, at han ikke sidder fast i Black Star- og Ms. Fat Booty-tidslommen, men nærmere har udviklet sig i en helt anden retning. En retning, der, selvom det bunder i det, og sidder uløseligt sammen med rap, ikke kun er eller vil være, rap. Kunstneren, der lyder navnet Dante, er rap-evolutionist, og tænker hellere i kasser, der står musik på. Så folk, der kom i Store Vega på denne mindre forårsagtige torsdag for at høre en masse standardiseret rap, må være gået skuffede fra en koncert, der i langt højere grad viste Mos Def som en kunstnerisk entertainer, der forbliver sand mod sig selv. En entertainer, der kommunikerer med sit publikum på en meget jordnær måde, og forsøger at tage dem på en rejse.

Effekterne, han bruger, er mange musikalske breakdowns med mere sang end rap, små soul/funk-interludes, mere ekko på en vokal, end du har hørt længe, en smule dans, ham selv på tromme, stor karisma, og en generel søgen efter gåsehud hos sine gæster. Det vil nogle synes er mere kedeligt end hyggeligt, og mindre rap-koncert end noget selvfølende kunstnerisk pis, men sådan er det jo med smag.

I mit hjørne var den Mos Def, vi så, en kunstner i sit sande element, ja med små smuttere her og der (hvor var "Sex, Love & Money"?), men i det store hele var resultatet en koncert, der viste potentialet for en genre, der kan så meget mere, end hvad den har låst sig fast i. Det var en koncert med mange højdepunkter som den fantastiske "Pistola" og ligeså "Life In Marvellous Times". Eller hvad med "Roses", der satte nye standarder for hvor laid back og uprætentiøst, man kan dele roser ud til sit publikum. Så selvom hele koncerten ikke holdt et hektisk rap-niveau, og selvom Mos Def på trommer i starten var lidt spøjst (men voksede på én), så spredte Mos Def mere end meget kærlighed, så meget, at byen må kunne leve videre på den i dag. Mos Def delte så meget god musik med os, at jeg kan leve højt på den helt ind i næste uge.

Scenen er mere rød end nogensinde, og Mos Def kysser, b-boy-stancer, elsker, trommer, klapper, hylder og holder generel scenefest. Til tonerne af Jackson 5's "Can You Feel It" slutter det hele, og Dante & Co forlader scenen.