Efterklang: VoxHall, Århus

Efterklang, VoxHall, Århus

Efterklang: VoxHall, Århus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Efterklang har fuldt fortjent høstet både stor anerkendelse og læssevis af anmelderroser i forbindelse med deres yderst fremragende seneste udspil Magic Chairs. I aften skulle de nye numre så søsættes live på hjemlig grund, og det blev en ubetinget sejrsrunde fra det danske ensemble.

The Late Great Fitzgarraldos (****)
Før efterklang går på, trakteres publikum med opvarmningsbandet med det Werner Herzogsk-klingende navn, The Late Great Fitzgarraldos, der består af de tre garvede herrer Jakob Millun, Jakob Funch og Tobias Buch Andersen, som til dagligt slår deres folder i henholdsvis moi Caprice, I Got You On Tape og Marborosi.

Bevæbnet med bas, keyboard og guitar leverer trioen en eksotisk klingende og tilbagelænet vellyd med elementer, der bringer mindelser om David Bowie, Fleetwood Mac og Jackson Five i en enestående original og mest af alt dybt behagelig forening. Det er ikke svært at sætte sig ind i bevæggrundene for Efterklangs valg af support, for TLGF er virkelig en imponerende trio og et lækkert auditivt bekendtskab, som det bestemt er værd at holde et skarpt øje med.

Overdådige Efterklange
Aftenens hovedpersoner lægger ud med pragtfulde Alike, der er at finde som andet nummer på Magic Chairs, og det er i grunden rart at se, at bandet har lagt de lidt for gøgler-agtige outfits på hylden og i stedet iført sig løse T-shirts, som bestemt også ser mere behagelige ud. Niveauet er højt lige fra start, og samspillet er som forventet helt formidabelt. Her kan man virkelig tale om, at tingene går op i en højere enhed.

Frontmand Casper Clausen fortæller, at det "er en udsøgt fornøjelse" at spille for de talstærkt fremmødte denne onsdag aften, og der er næppe mange, der vil erklære sig uenige i, at det går begge veje, og at fornøjelsen bestemt også var på publikums side. De nye sange gør sig fremragende live, og I Was Playing Drums mere end overgår albumversionen og folder sig smukt ud på den måde som musik – og særligt musik af denne kaliber – helst skal i koncertsituationen.

Første ældre sang i settet er Mirador fra Parades, og nummeret lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til det nye materiale. Facetterne i Efterklangs musik er mange, og denne aften i Århus funkler de alle som en.

Step Aside rykker diskret med sin knitrende elektroniske intro og mørkt melankolske undertoner. Det stigende og heftigt underliggende tempo skaber en uimodståelig spænding i musikken, så gåsehuden melder sig af bare fryd, og oplevelsen øges kun af bandets jordnære og sympatiske attitude på scenen. Det er tydeligt, at de er glade for at spille, og den slags smitter stort set altid positivt af på et publikum.

Nærværende og overbevisende
Der inviteres til håndklap med Caravan, og bandet brillierer sig i det hele taget igennem den ene underskønne komposition efter den anden. Det er virkelig formidabelt. Full Moon udløser et ulvehyl eller to blandt publikum. Forståeligt nok nummerets kvaliteter taget i betragtning. Det er svært ikke at overgive sig til musikken, og hvorfor skulle man da heller ikke det?

Musikkens komplekse karakter til trods formår Efterklang virkelig at være nærværende, og de leverer virkelig en afsindigt overbevisende optræden denne aften på Voxhall. Da Mirror Mirror pludselig har ringet ud, er koncerten, før man ved af det, forbi, og selvom det bestemt ikke havde gjort det fjerneste med en halv eller en hel time yderligere i bandets selskab, er det nu også rart at blive efterladt med lyst til mere.

Billetindehavere til bandets kommende koncerter kan med andre ord roligt glæde sig og finde det store smil frem på forhånd. Desuden anbefales det at møde op i god tid og få opvarmningen med i købet.

Efterklangs Danmarksturné fortsætter til følgende byer:

15. april: Studenterhuset, Aalborg