The Savage Rose: Musikhuset, Århus

The Savage Rose, Musikhuset, Århus

The Savage Rose: Musikhuset, Århus

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Enhver eventuel tvivl som Savage Roses forsatte eksistensberettigelse efter komponist og kapelmester Thomas Koppels for tidlige død i 2006 er for længst manet i jorden. Ikke så underligt, hvis man påtænker hvilket magnetisk midtpunkt enken Annisette har udgjort i gruppen i nu mere end 40 år. Koncerterne er der dog blevet lidt længere imellem, og der er da heller ikke mange ledige sæder i Musikhusets Store Sal denne aften.

Høje forventninger

Har man først oplevet gruppen live, er det desuden vanskeligt ikke at have temmelig høje forventninger – denne ydmyge signatur har bevidnet mere end en håndfuld koncerter siden comebacket med Black Angel i 1996, og det har aldrig været mindre end fremragende.

Sidste gang var i øvrigt på samme lokalitet som i aften, knap to år siden, og dengang havde gruppen valgt at lade første sæts hovedvægt ligge på det ældre materiale, mens koncertens anden del i højere grad var helliget den dengang nye plade Universal Daughter og det verdensmusikalske udtryk, som har præget gruppen siden 80'erne – den aften i foråret 2008 blandt andet courtesy of gæsteguitaristen Flavio Rodrigues' latinske guitartoner. Åh ja, verdensmusik er et luftigt udtryk, men netop hos Savage Rose mere meningsfuldt end i så mange andre sammenhænge, al den stund at gruppen gennem karrieren har trukket på musiktraditioner fra det meste af kloden – fra USA til mellemøsten, over Balkan til Caribien. Men hvor vil jeg hen med alt dette, mine Damer og Herrer?

En sitrende organisme

At aftenens koncert bliver væsentligt anderledes – en fortættet rockkoncert, hvor fokus med få undtagelser rettes på gruppens mesterlige 70'er-udgivelser, og sågar tillader sig lange, psykedeliske instrumentalpassager hen ad vejen. Det er svært at begræde dispositionen, selvom det på den anden side heller ikke er i Savage Roses ånd at fortabe sig i nostalgi. Her bliver musikken en levende, sitrende organisme, som bliver til igen på scenen aften efter aften, som noget større end summen af de enkelte aktører. At ingen af de fremragende musikere, som i aften flankerer Annisette på scenen, var født, da Savage Rose i sin oprindelige form etablerede sig som et af de mest markante navne på den danske rockscene med en syrerock farvet af brødrene Koppels baggrunde i klassisk og jazz, giver således på sin vis god mening.

Arven bæres videre

I aften bæres arven videre af blandt andre orgel-esset Palle Hjorth og den ikke mindre virtuose guitarist Rune Kjeldsen, der begge brillerer uden at blære. Sangene er i centrum, og besætningen er skåret ind til benet. Første gåsehudsøjeblik indtræder gudhjælpemig allerede få minutter inde i koncerten, og lidt efter løfter "You'll Know In the Morning" fra Black Angel sig til nye højder som hårdt rockende hymne af samme format som gruppens største 70'er-ting. Den endnu uudgivne "Children of Mine", som også blev luftet ved sidste års koncerter, følger.

Titelsangen fra Wild Child (1973) er næsten selvskreven i sætlisten, men efterfølges af den noget mindre oplagte "The Shoeshine Boy is Dead" fra samme plade, afløst af "A Girl I Knew", og så fremdeles.

Dødens Triumf

Efter pausen afløses en skarptskåren "Open Air Shop" af en længere instrumental passage, som viser sig at lede op til et veritabelt "Dødens Triumf"-medley bestående af en elegant "Byen Vågner", inden Hjort leder temaet over i "Dear Little Mother". Og minsandten om ikke Savage Roses salvelsesfulde soulsangbog Babylon fra 1973 også er repræsenteret med "The Messenger Speaks" og klassiske "What Do You Do Now?".

Musikken som levende organisme eller ej skal man være et skarn for ikke at glædes bare en lille smule over denne overvejende retrospektive tour de force gennem noget af gruppens bedste materiale. Det er en forventeligt femstjernet fornøjelse at høre Annisette og kompagni i vanlig inciterende stil holde sangene i live. Sitrende.

Se Savage Roses turnéplan og køb billetter via GAFFA Live