When Saints Go Machine og Turboweekend: Store Vega, København

When Saints Go Machine og Turboweekend, Store Vega, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Se også galleri af When Saints Go Machine

Vegas bookere havde set helt rigtigt ved at lade de to fremadstormende electro/rockbands When Saints Go Machine og Turboweekend spille dobbelt koncert. Begge bands bød nemlig det ivrige publikum op til en sublim fest.

When Saints Go Machine *****
Den københavnske kvartet When Saints Go Machine åbnede torsdagens festbrag med gedigen klubstemning. Musikken var høj, bassen gik lige i mellemgulvet, og forsanger Nikolaj Manuel Vonsild var indhyllet i mørk røg og en hættetrøje, der fik ham til at fremstå som en mystisk, men alligevel total nærværende frontfigur. Vonsilds vokal mestrede både de høje falsettoner på uptempo-numrene og de mørke og dystre vokaler, der dominerede på de mere intense og hårdtslående klubsange.

I det hele taget var klubstemningen intakt med de to ferme herrer, Jonas Kenton og Simon Muscinsky på henholdsvis synthesizer og keyboards, der servede det ene skarpe, iørefaldende og dragende beat efter det andet. En klubstemning, der her på lille-fredag blev taget imod med åbne arme fra et meget engageret publikum, der festede igennem til velkendte P3-hits som "Fail Forever", "Spitting Image" og "Kids On Vacation".

When Saints Go Machine har allerede haft meget medvind i sejlene både fra P3 og fra anmelderne, der har været yderst gavmilde med stjerneuddelingen til debutalbummet "Ten Makes A Face". Det er alt sammen fuldt fortjent, for med When Saints Go Machine har vi et dansk band med en solid og interessant klublyd, der er i liga med deres udenlandske kollegaer.

Turboweekend ****
Efter en solid opvarmning var publikum mere end klar på aftenens andet band, Turboweekend, der lagde ud i ægte star-stil. Forsanger Silas Bjerregaard entrerede i hvid Elvis-habit med ditto frynsehandsker, og publikum modtog ham med skvulpende fadøl og hop og dans så intensivt, at gulvet vibrerede under fødderne.

Energien og intensiviteten var i det hele taget i topklasse under koncertens første halvdel, hvor Turboweekend leverede den ene effektive festsang efter den anden, der bidrog til et så engageret publikum, at det næsten var en Roskilde-koncert værdig. Men pusten – både fra bandet og publikum – blev desværre tabt lidt undervejs, blandt andet med en række mere stilfærdige numre, der ikke helt formåede at rykke på samme måde som de højenergiske numre.

Sikkert er det dog, at Turboweekend er et topprofessionelt band med en forsanger af stjernekaliber. Det velspillende band blev desuden suppleret af flotte visuals fra en mørk skov, der passede rigtig nok med bandets dystre electronumre. Og hvis man – som publikum virkede til – er trofast P3-lytter, var bandet da også gavmilde til at servere hits på stribe, hvor blandt andet en dragende og intensiv "Into You" og en hysterisk festlig "Holiday" stod tilbage som nogle af højdepunkterne.

Prikken over i'et satte Bjerregaard, som en ægte rockstar selvfølgelig gør det, ved at crowdsurfe under sidste nummer. Publikum førte ham fra scenen og helt ned til den anden ende af Vega, og dette scenario var virkelig beviset på, hvor god en oplevelse man som koncertgænger får, når bandets og publikums engagement sammen går op i en højere enhed.

When Saints Go Machine og Turboweekend spiller i Store Vega igen 14. maj. Koncerten er udsolgt.