Annika Aakjær: Fermaten, Herning

Annika Aakjær, Fermaten, Herning

Annika Aakjær: Fermaten, Herning

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Jeg havde store forventninger til gårsdagens koncert med Annika Aakjær og band på Fermaten i Herning efter at have hørt hendes fremragende andet album "Missionær", der udkom i februar, - stærkt anmelderrost og årets foreløbigt bedste danske album - og efter at have hørt hende tre gange solo, var jeg spændt på at høre "Missionær"-live med band. Levede koncerten så op til mine høje forventninger? Både ja og nej.

Bandet, ledet af Henrik Marstal, som også har produceret "Missionær" til perfektion, var det samme, som Annika har benyttet på pladen, og pladens fantasi, kreativitet og legelyst blev fint omstillet til livelyd. Bandet spillede virkeligt overbevisende og med stort legesygt overskud og skiftede instrumenter og pladser, uden at det af den grund gik ud over intensiteten.

Det gjorde til gengæld Annikas alenlange historier mellem næsten hver sang, der blev leveret i et uhørt langsommeligt tempo, med alt for lange kunstpauser og med pointer, der desværre alt for ofte var i "tø-hø-klassen". Det ødelagde fuldkommen aftenens flow, og bandet skulle så at sige starte på nyt igen efter hver eneste lange introduktion. Det var virkelig en stor skam for koncerten, og det undrede mig meget, da jeg tidligere har oplevet Annika være både skarp, hurtig, morsom og præcis på en scene. I aftes fik de lange introduktioner publikum til at begynde at småsludre og flere til at forlade koncerten før tid.

Første sang, "Dagens Tekst", som også åbner "Missionær", blev ellers leveret med en sjældent hørt pondus og en kraft, der fik mig til at tænke på Beth Hart og Janis Joplin. Her var dejligt meget på spil. På første sang bar Annika en fantastisk flot glitrende præstekjole. Den smed hun dog efter "Dagens Tekst" og bar derefter gennem resten af koncerten et elegant klovnekostume.

Sangen "Missionær" gav kuldegysninger i sin beskrivelse af, hvor et parforhold kan ende og blev leveret med samme legesyge musikalske overskud som på pladen. "Lille Filantrop" fra Annikas debutalbum fik vi i en charmerende up-tempo, næsten punkudgave med basriff, klokkespil og cello. Portionsanrettede ukendte lyde fra synths og besynderlige instrumenter bragte på flotteste vis masser af musikalske farver til Annikas tekster koncerten igennem. Sangen 2000 år, der er blandt Aakjærs bedste, fortsatte aftenens religiøse tema, der desværre flere gange forfaldt til plathed frem for eftertanke.

Vi blev begavet med ikke mindre end tre ekstranumre. En helt ny sang leveret alene med Annika på akustisk guitar og en cover-version af Peter Sommers "Til Rotterne, Til Kragerne, Til Hundene". Aftenen sluttede med det, Annika kaldte en udgangsbøn til os alle om at gribe livet og "tage munden for fuld", en opfordring hun desværre selv havde taget alt for bogstaveligt i aftes i Herning.

Annika Aakjær & band fortsætter til:

16/4 Maskinhallen, Frederikshavn

17/4 Paletten, Viborg