Eivør Palsdóttir: Fermaten, Herning

Eivør Palsdóttir, Fermaten, Herning

Eivør Palsdóttir: Fermaten, Herning

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Den 26-årige færøske sangerinde og sangskriver Eivør Pálsdottir har udgivet seks album og turnerer over store dele af verden med sin imponerende stemme. Eivør kaldes ofte for "den færøske Bjørk". I Danmark har hun også et pænt stort publikum og blev i 2005 nomineret i ikke mindre end seks kategorier til Danish Music Awards Folk i Tønder, hvor hun modtog to, blandt andet som årets danske vokalist for pladen "Eivør".

Man fascineres straks fra koncertstart over Eivørs kraftfulde stemmepragt og lydtrykket, der er overraskende voldsomt. Men noget gør, at man efter forholdsvis kort tid kedes. Jeg kan ikke fravriste mig fornemmelsen af noget uægte og påtaget i de store teatralske fagter og de voldsomme skrig, der skal signalere en urkraft, som jeg alligevel ikke helt synes er til stede. Eivør har påklistet to grønne fjer til kjolens flossede kant og sit håndled i et forsøg på at virke mystisk. Det virker ikke på mig.

Bandet spiller flot og kraftfuldt koncerten igennem, og ingen kan ved sine fulde fem påstå, at Eivør ikke er en original sanger, men koncertens sange efterlader mig trods det stort set urørt, og jeg tager flere gange mig selv i at kikke på klokken, trods det faktum, at koncerten kun varer en god times tid.

Musikken er en original blanding af etnisk, nordisk pop og folk med et kraftigt skud elektro og næsten heavyrock, noget der på papiret burde kunne sætte en musikanmelders ører på spidsen. Men nej, titler som "Stay In The Light", "So Close To Being Free", "Behind Your Blue Eyes" og "Wall Of Silence" lyder desværre i længden nøjagtig lige så ordinære, som titlerne antyder.

Bandet spillede ligeledes en udgave af Kate Bush's "Hounds Of Love". "Behind Your Blue Eyes" blev spillet via en guitar-applikation på guitaristens iPhone. Sangen "Wall Of Silence" var skrevet allerede til bandet Clickhaze, som Eivør startede som sanger i 13-år gammel, og endte i en mur af støj. Som ekstranummer fik vi blandt andet en sang fremført af Eivør alene med en naturtromme og karakteristisk færøsk sang.

Flere af aftenens sange er fra en kommende cd, som Eivør lovede ville udkomme i efteråret. Den plade kommer jeg ikke til at stå i kø efter.