Diverse kunstnere: 12 Bud På CV– fortolkninger af en vis beskaffenhed

Diverse kunstnere
12 Bud På CV– fortolkninger af en vis beskaffenhed

Album / ArtPeople
Udgivelse D. 03.05.2010
Jan Opstrup Poulsen

Den er ikke let. Dansk sangskrivnings ubestridte mester fylder 60 år, og det skal selvfølgelig fejres med et hyldestalbum. Av for den, har flere af de medvirkende nok tænkt. Hvordan fortolker man C.V. Jørgensen? Man kan vælge at være tro mod originalen, uden at den bliver en kopi eller ændre den til ukendelighed. Og så midt imellem. 12 Bud På CV har det hele.

Den udvalgte skare er overvejende yngre kunstnere suppleret med et par veteraner, der har haft C.V. og hans musik tæt inde på livet. Både Nanna og Sanne Salomonsen har sunget med C.V., men falder vidt forskelligt ud. Sanne drøner derudad i Tempo & Timing uden tanke for C.V. Nanna giver derimod en perle af en tro og afslappet udgave af genistregen Det Regner I Mit Hjerte. Nanna har virkelig C.V. i sit hjerte, og havde da også en væsentlig stemme på mesterværket Indian Summer, hvor sangen stammer fra. Spleen United har taget den fabelagtige Sæsonen Er Slut under deres helt egen elektroniske behandling. Og helt uden skyggen af C.V.

Mere overbevisende er The Raveonettes i Det Siger Sig Selv, hvor dette lettere dekadente orkester helt uforligneligt rammer provinsens håbløshed. Den elektroniske klangflade har C.V. selv benyttet sig af på hans seneste to album, og Ane Trolle giver en forførende smuk fortolkning af Kort Proces. Ellers har de mere elektroniske indslag det svært i selskab med C.V. lige på nær Oh Land, der når sikkert i havn med Altmuligmanden.

C.V. Jørgensen er en stor mundfuld, men 12 Bud På CV gør et hæderligt forsøg på at fortolke og forny dette prægtige bagkatalog.