Medina: Pumpehuset, København

Medina, Pumpehuset, København

Medina: Pumpehuset, København

Anmeldt af Lennart Friberg | GAFFA

Pop-prinsessen Medina har taget Danmark med storm. Tre massive hitsingler og adskillige optrædener i diverse folkekære tv-programmer på den nationale sendeflade har efterhånden prentet navnet fast i danskernes bevidsthed. Singlen Kun for mig blev den mest sælgende single i Danmark i 2009, og succesen lader ikke til at være aftagende for den dansk-chilenske r&b-sild. På opturen fra sandwichbaren i Århus og til toppen af de danske hitlister har hun allerede høstet utallige priser og krydset mikrofoner med L.O.C, Burhan G, Thomas Helmig og nå ja, ham der den anden Thomas fra X-Factor. Næste projekt kunne muligvis være et engelsksproget album efter Medinas stigende succes i England med den engelske udgave af nummeret Kun for mig med titlen You and I. Medinas succes ses tydeligt på køen til Pumpehusets indgang, som strækker sig hele vejen ud til Studiestræde. Den længe udsolgte koncert i hjertet af København bevidner da også, at Medinas dansksprogede electro-r&b i den grad er faldet i danskernes smag. Koncerten er en del af en (mini)Danmarksturné før sommerens festivaler, hvor der skulle være rig mulighed for at se og høre Medina på diverse scener rundt om i det ganske land.

P.A.R.T.Y

Det er i den grad blevet fredag. De fremmødte gæster er festspændte og klar til at synge med på omkvædet, mens de danser til den lyse morgen (på hæle). Af en eller anden grund har man bare en fornemmelse af, at man ikke lige er havnet i køen til en Napalm Death-koncert. Her er ingen ildelugtende hættetrøjer med uigenkendeligt motiv, men derimod et overvejende segment af kvinder i alderen 20 til 35 år, som dufter af parfume og frugttyggegummi. Luften oser af tøsefnidder på en måde, som Pumpehuset sjældent oplever, og det er da heller ikke tit, at man går til en koncert, hvor man i den grad føler sig som et fremmed element i gruppen. Nuvel! Køen er godt nok lang, men stemningen er høj, og hvis jeg undgår at gøre mig bemærket, er der nok ikke nogen, der opdager, at jeg ikke passer ind i mængden. Jeg bliver ikke opdaget. Til gengæld når jeg at overhøre et par samtaler, der giver et tydeligt indtryk af, at de fleste af disse gæster ikke er vanlige koncertgængere.

Flade fadøl med sugerør i?

Allerede i det øjeblik, man bevæger sig op ad trappen til førstesalen, mærker man den stigende temperatur, som er godt på vej imod det ulidelige, inden koncerten går i gang. Rundt omkring danser kvinder enten med en flad øl med sugerør i, eller med en kæreste om livet, eller begge dele. Vent lidt! Øl med SUGERØR?! Det er første gang jeg har set så mange fadøl med sugerør i. Hvad er nu det for noget? Jeg når kun at stå et øjeblik i forundring, før det går op for mig, at den yderst festlige alkohol-cider fra Somersby vist nok har den farve, når den hældes i glas.

Medina starter festen

Efter nogle minutters venten er alle efterhånden klar til at starte festen. Musikken og lyset fader langsomt ned, og snart hviner hele salen i spænding. Ballet åbnes meget oplagt med hittet Velkommen til Medina. Salen hviner højere. Flashy grønne fejespots akkompagnerer en gradvist mere gennemtrængende vocoder, der staver sig igennem navnet Medina, inden aftenens hovedperson selv indtager scenen til endnu et larmende bifald. Lyden er for en gang skyld gennemtrængende, uden at være for høj, hvilket sikkert også kan skyldes den fyldte sal, som allerede koger. Bandet, som Medina har medbragt til lejligheden, er også kendt som The Gypsies. Her skal det hurtigt slås fast, at der er tale om seks utroligt dygtige musikere. Dog må det fremhæves som et ret overskyggende irritationsmoment, når der absolut skal stå to guitarister helt ude på scenekanten og fyre den af på guitarer, som man overhovedet ikke kan høre i lydbilledet. Det virker skabet og ligegyldigt i sammenhængen.

Tung r&b-suppedas

Koncerten fortsætter gennem flere af de nye numre fra Medinas seneste album med sporadiske udbrud blandt publikum, der afslører en begrænset genkendelsesglæde ved Medinas mindre radiovante sange. Der bliver undervejs sendt masser af fingerhjerter og tilråb som "du er for lækker". Men stadig står det tydeligt, at det er Medinas tre største radiohits, som utvivlsomt høster de største bifald blandt publikum. Særligt halvvejs gennem koncerten, hvor der bliver gjort plads til fire numre fra Medinas første album er det, som om energien helt har forladt selskabet, og de stille r&b-sjælere ind imellem drukner i flødesovsen uden at få publikum helt med. Der skal da nok være dem som mener, at jeg tager helt fejl her, men det virkede som om, at størsteparten af publikum udelukkende kom for at høre numrene Velkommen til Medina, Ensom og Kun for mig. Måske derfor var netop disse numre også anbragt i starten, midten og slutningen af koncerten, for ikke at komme til at trætte publikum for meget med lange perioder uden omkvæd, man kunne synge med på. Men en smule trættende nåede det altså alligevel at blive til tider. De pågældende hits, som skulle leveres, blev nu leveret med stor spilleglæde og publikumsgejst. Desværre var den samlede oplevelse en smule præget af middelmådighed imellem de velkendte hits.

Mere dans og mindre guitar

Måske ville Medina passe bedre på en større scene med flere rekvisitter, synkrondans og et backing-track, fordi stilen er så ren og poleret, at den mindste snert af elspade får det til at lyde røvballe-agtigt. Man må sige, at den cirka en time lange koncert gav publikum det, de kom for at høre, men så heller ikke mere. Der var ikke noget spektakulært i den samlede oplevelse, som man vil huske i næste uge. Samlet set manglede der noget ekstra mellem de sikre hits, som er så stærke, at de sikkert ville have høstet samme succes, om de så var akkompagneret af trækbasun og triangel. Det skal nok vise sig, at der var folk blandt publikum, som havde deres livs overfedeste koncertoplevelse. Men jeg var nu personligt ikke helt overbevist.

Se Medinas øvrige koncertdatoer og køb billetter via GAFFA Live