And So I Watch You From Afar: Train, Århus

And So I Watch You From Afar, Train, Århus

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Engelske BBC udnævnte And So I Watch You From Afar til at være det band, som har fået mest omtale i Storbritannien de sidste 12 måneder. NME beskriver dem som en olietanker, der kolliderer med Sigur Ros' isflåde. Tyske WDR-Rockpalast mener, at hvis man ville lave en film om den absolutte apokalypse, så ville deres musik være den bedst egnede.

Newcomer-bandet And So I Watch You From Afar var i går for første gang, i deres forholdsvis korte musikkarriere, på dansk jord, hvor de gav publikum i Århus en god oplevelse. I en periode med ekstremt mange nye post-rock/post-metal bands skal man virkelig præsentere noget helt specielt og enestående for at skille sig ud fra det store hav af bands. De er måske ikke helt oppe på samme niveau som et band som Isis, men en ting, der gør deres live-optræden til noget særligt, er deres vildskab på scenen. Deres nummer Set Guitars To Kill er et perfekt eksempel på dette. Sangen skifter mellem rolige og meget kraftfulde og vilde elementer, hvor det til tider er svært at følge med.

Musikkens uforudsigelighed
Bandet blev mødt af et fornuftigt søndags-fremmøde på Train, hvor de blev taget godt imod. Folk stirrede næsten konstant på de fire unge mænd, der alle kommer fra Belfast. Der er nemlig ingen tvivl om, at de er dygtige musikere. Folk virkede oplagte og glade for at se bandets allerførste koncert i Danmark.

And So I Watch You From Afars sange starter næsten altid meget voldsomme og banker én mod væggen, men lige pludselig kommer de rolige dele. Dele, som efter min mening, er på samme niveau som Sigur Rós' sange. Disse afsnit tillader tilhørerne at drømme sig væk i musikken, hvor de ofte vækkes med lyden af hård metal. Ikke alle sange lader dog publikum vågne brat op, som for eksempel nummeret The Voiceless, der i sin fulde længde er melankolsk, rørende og indbyder publikum til dagdrømmeri. Nordirerne giver alt, hvad de har, fra det sekund, de træder ind på scenen. Det er klart, at det bliver en mindeværdig koncert denne søndag aften.

En koncertoplevelse med blod, sved og tårer

Bandets bassist, Johnny Adger, lovede i vores "Før koncerten"-artikel en ASIWYFA-koncert med mange følelser. De fire bandmedlemmer lever sig da også meget ind i deres musik, hvor de viser lidenskab, følelser og vildskab på scenen.

And So I Watch You From Afar har for kort tid siden udgivet en ny, som hedder "The Letters EP" og indeholder fire sange. S Is For Salamander, D Is For Django og K Is For Killing Spree er blandt numrene, der bliver præsenteret live og beviser deres talent for at blande utroligt mange musikgenrer samtidig med mange temposkift og hooks. De talrige temposkift og hooks giver et indtryk af musikere, som besidder en stor musikalsk indsigt.

Teknisk højt niveau
Sange som I Capture Castles, A Little Bit Of Solidarity Goes A Long Way eller Eat The City, Eat It Whole beviser bandets ambitiøse krav til sig selv. For meget og for godt er stadigvæk ikke helt godt nok. Sættet bliver gennemspillet utrolig tight og uden fejl. Imponerende. Det skal dog nævnes, at lydbilledet kunne have været bedre. Rory Friers' guitar var til tider sammen med Johnny Adgers bas alt for dominerende, så trommerne, som ellers blev spillet meget hårdt, forsvandt i lydbilledet.

En god aften
And So I Watch You From Afar vil formodentlig få mange nye fans fremover, da deres musik er ganske særegen. Den er varieret og lader ofte lytteren stå tilbage med ørehængere til de følgende dage. Man kan kun håbe, at de danske bookere vil få øjnene op for dette virkelig dygtige band, så endnu flere folk får mulighed for at opleve deres live-optræden.