Don McLean: Horsens Ny Teater

Don McLean, Horsens Ny Teater

Don McLean: Horsens Ny Teater

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Skuffelsen var dobbelt: indledningsvist stod det klart, at man var i begreb med at dele oplevelsen med sådan cirka det mest provinsielle publikum, som tænkes kunne. Fællessang og -klap ad libitum, hvis De forstår, hvad jeg mener, Og så proklamerede mister McLean, få minutter inde i koncerten, at den Nashville-kvartet, som ifølge planen skulle have akkompagneret ham i aften, var blevet forhindret af den famøse askesky.

Resultatet var en sangskriver på absolut slap line; som leverede stærkt bevægende momenter med eksempelvis "Vincent", men som samtidig med coverversioner af "Masters of War" og "In My Life" illustrerede, at han hverken er en Dylan eller en Lennon.

Mindre kan naturligvis også gøre det, og selvom McLean supplerede sit sæt med en række bluesstandarder, var det forudsigelige højdepunkt selvfølgelig leveringen af hittet "American Pie" - "That Madonna hit", som Don ydmygt introducerede den. Og så fremdeles foldet ud over ti minutter og hensættende det pæne publikum i noget nær ekstatisk tilstand. Billige point, javist, men også lige præcis hvad folk var kommet for.

Populærmusikken vrimler med såkaldte one hit wonders, og selvom Don McLean har et ikke ubetydeligt antal sange på samvittigheden, vil hans navn i det lange løb være uløseligt forbundet med titelsangen fra albummet "American Pie" fra '71 - som iøvrigt også rummede karrierens andet store, om end mindre lyrisk prægnante, hit "Vincent".

Titelsangen var så til gengæld ikke blot en ualmindeligt catchy melodi, som ikke uden grund har fæstnet sig i den kollektive bevidsthed, men tilmed en nøgletekst om efterkrigstidens ungdomskultur. Teksten fortæller ikke blot om protagonistens teenagekvaler og "the day the music died" - flystyrtet, som dræbte Richie Valens og "The Big Bopper" - men hylder også rocken som distinkt demokratisk kunstform.