Caribou : Pop Revo, VoxHall, Århus

Caribou , Pop Revo, VoxHall, Århus

Caribou : Pop Revo, VoxHall, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Det dedikerede The Rumour Said Fire-publikum, som forlod VoxHall kort inden Caribous koncert, må føle sig slemt skuffet, idet de gik glip af en ekstatisk fest, orkestreret af den canadiske multiinstrumentalist Dan Snaith og hans teknisk overlegne liveband med Ryan Smith (guitar, synth) Brad Weber (trommer) og eks-Born Ruffians-medlem John Schmersal (bas, vokal).

Caribou åbnede opbyggeligt med den lettere psykedeliske og poppede "Sundialling" fra "Andorra"  (2007), dykkede ned i de storladne ambiente, men alligevel yderst dansable "Leave House" og "Kaili" fra hans april-2010-album "Swim", og kom tilbage til overfladen med en lang fremragende version af 2007-hittet "Melody Day", der har sine referencer i sød 60'er pop. Og så startede festen for alvor.

Det var ganske enkelt smukt.

Selvom det næsten er for åbenlyst at bruge metaforer som nørd om Dan Snaith, ph.d. i matematik, og hans konsekvente opdagelsesrejser og stilskift gennem psykedeliske rock (på  "The Milk Of Human Kindness" 2005), solskinspop med elektroniske undertoner ("Andorra") og senest elektroniske svømmetag ("Swim"), er det alligevel også svært at tilføje anden forklaringsmodel på hans perfektionisme og skyhøje kunstneriske ambitioner.

Gennem hele diskografien er der en rød tråd i den melodiske følsomhed og de drømmende (typisk i en form for ambient stemning) sekvenser. Og så gør det jo ikke noget, at Snaith med sit seneste album har lagt ekstra vægt på en puls, man kan hoppe i takt til. Det hele gik op i en højere symbiose på VoxHall, hvor publikums engagement skabte bølgegang på dansegulvet.

Firkløveret skiftede intensitet, skiftede mellem kaotiske støjflader, stærk rytmisk eksekvering og distante drømmende vokallinier. Repetitivt med små variationer på detaljeplan. Lejlighedsvist mere følsomt end på plade, på andre tidspunkter med langt mere styrke. Ni lange numre på 60 minutter. Snaith både sang, samplede, spillede guitar og synths, men tog også rollen som percussionist og spillede også op mod Brad Weber på trommerne. Efter den kontrollerede "Found Out", så fik han endda presset en kort fløjtesolo ind på elektronika-singlen "Odessa". Det fortrinsvist instrumentale track "Hannibal" blev bygget op med sequenzers i Kraftwerk-stil og lag-på-lag-samplers, men opmærksomheden flød hurtigt videre til de to fantastiske lukkere: "Jamelia" og "Sun", som krydser boblende elektroniske referencer med en skøn vokal.

Det er svært at forestille sig et andet band skabe den samme stemning, baseret på så udsøgte genreclash. Svært at forestille sig andet, end at Caribou simpelthen er på toppen af sin karriere med den dansable "Swim" nyligt tilføjet til bagagen. Og svært at forestille sig et dansk publikum være mere på, end indieslænget på Pop Revo en sen fredag aften. Det kunne selv Dan Snaith ikke stå for, da han takkede af med et skævt smil.