The Kissaway Trail: Pop Revo, VoxHall, Århus

The Kissaway Trail, Pop Revo, VoxHall, Århus

Den århusianske Pop Revo-festival har hvert år siden 2004 år præsenteret såkaldt alternativ pop og rock – først på Musikcaféen og Lynfabrikken, så på det lidt større Pakhuset og nu på VoxHall, der har endnu mere kapacitet – 800 personer. Festivalen er med andre ord vokset, om end den er skrumpet fra tre til to dage, og den har kunnet tiltrække større og større navne. Stadig er der dog ofte tale om bands, som er på vej frem, om end festivalen også har booket kultfænomener med en længere karriere bag sig, og blandt nogle af Pop Revos mest interessante grupper gennem årene kan nævnes Radio Dept., The Whitest Boy Alive, Jens Lekman, The Twilight Sad, Frightened Rabbit, Gang Gang Dance og Television Personalities. I 2010 består programmet af om The Kissaway Trail, Bear In Heaven, The Rumour Said Fire, Caribou, Figurines, Shout Wellington Air Force, Manual og Field Music. I nævnte rækkefølge, og The Kissaway Trail havde dermed æren at at lægge for.

Odenseanske The Kissaway Trail er lige hjemkommet til Danmark efter en USA-turné som opvarmning for australske Temper Trap. I marts udgav de deres andet, ganske vellykkede album "Sleep Mountain", som netop er udkommet i USA. The Kissaway Trail har i lighed med Efterklang kontrakt med et højt respekteret engelsk pladeselskab – i The Kissaway Trails tilfælde Bella Union (Fleet Foxes, Midlake, Beach House med flere) – og ganske som Efterklang turnerer de flittigt i udlandet, hvor anmeldelserne er mindst lige så positive som herhjemme.

Med andre ord har The Kissaway Trail masser af rutine og forståeligt nok også en god portion selvtillid inden for vesten, og derfor var der heller ikke den mindste slinger i valsen, da gruppen lagde ud med nummeret "New Year" fra det nye album. Selvom klokken kun var 19.30, var salen allerede pænt fyldt, og den blev yderligere pakket under The Kissaway Trails 60 minutter lange koncert. The Kissaway Trails musik kan beskrives som en småpompøs, til tider let støjende rock med stor fokus på vokalerne og ganske poppede melodier med masser af gentagelser og "ah-ah-kor" ad libitum.

Centralt i lydbilledet stod de to forsangere Thomas Fagerlund og Søren Corneliussens dobbeltvokaler, der ofte lægger sig tæt op ad hinanden, om end Fagerlunds stemme er lidt mere desperat, mens Corneliussen har en renere, mere falsetsøgende klang. De to vokalister, der også spiller henholdsvis keyboard/guitar og guitar/keyboard, fik ofte hjælp af de tre øvrige gruppemedlemmer på guitar, bas og trommer og ekstramusikeren, Frank William, som egentlig er på turné med The Kissaway Trail for at lave en film om den, men nu er blevet opgraderet til hårdtarbejdende tamburinspiller og korsanger. Hans heftige indsats på rasleringen sendte tankerne i retning af Joel Gion fra Brian Jonestown Massacre, og i det hele taget blev der arbejdet intenst på scenen. Også den fremragende trommeslager Hasse Mydtskov bør fremhæves for hans intense, præcise og meget synkoperede spil, som er en karakteristisk del af The Kissaway Trails lyd.

På en time fik vi syv numre fra "Sleep Mountain" og to fra den tre år gamle, selvbetitlede debut, herunder gennembrudshittet "Smother + Evil = Hurt", som nu fremsynges med det grammatisk korrekte tredjepersons s i "equals", modsat på albummet – man lærer vel et og andet af at spille på de udenlandske scener. Selvom The Kissaway Trail musikalsk er noget mindre originale end eksempelvis Efterklang – inspirationen fra især Arcade Fire mærkes stadig, om gruppen vil indrømme det eller ej (det vil de nok, når de har lavet en sang med titlen "Don't Wake Up") – må man alligevel tage hatten af for deres frembrusende udtryk og fremragende samspil. Jeg greb mig i hvert fald gentagne gange i at synge med på både "ah-ah"-korene og på gentagne fraser som "while I'm drinking champagne from plastic glasses" og "they will beat your heartbeat". Respekt herfra – og kys.