Figurines : Performing "Skeleton", Pop Revo, VoxHall, Århus

Figurines , Performing "Skeleton", Pop Revo, VoxHall, Århus

Det er de senere år blevet meget populært at spille et album i sin helhed, og gerne turnere med det. Trenden blev startet af den engelske festival All Tomorrow's Parties i 2005, hvor et dusin bands blev bedt om at spille en af deres plader fra begyndelse til slutning, og siden har konceptet spredt sig til hele verden. Herhjemme har vi blandt andet oplevet Lou Reed fremføre "Berlin" (i Operaen), Built To Spill give os "Perfect From Now On" (på VoxHall) og vore egne Choir Of Young Believers gengive "This Is For The White In Your Eyes" (i Koncerthuset), og nu er Figurines også hoppet med på vognen. Således havde de valgt, at deres koncert på Pop Revo 2010 skulle bestå af hele deres 2005-album "Skeleton" spillet fra første til sidste nummer. Officielt for at ledsage deres halvandet år gamle dokumentar-dvd "The Detour", der blandt andet handler om tilblivelsen af denne plade.

Det er måske en overdrivelse af skrive, at "Skeleton" allerede har klassikerstatus, men det er i hvert fald en fremragende plade og måske den bedste af Figurines' tre, absolut fortrinlige album. Og udgivelsen har bestemt fået en del fans gennem tiden. Publikum var da også mødt talstærkt frem allerede klokken 19.30, hvor bandet trådte ind på scenen. Eller rettere: Forsanger og guitarist Christian Hjelm og keyboardspiller Jens Ramon gjorde. For åbningsnummeret på "Skeleton", "Race You", er jo en ballade kun for sang, guitar og tangenter. I øvrigt et fantastisk smukt nummer - og helt anderledes end de øvrige, langt mere rockede sange på albummet. En modig sang at åbne et album med - men ikke en koncert, hvis folk kender albummet. Og det gjorde store dele af salen tydeligvis.

Glimrende, nyt lineup

Jens Ramon kom til at spille en smule forkert allerede efter få takter, til stor moro for Christian Hjelm og visse publikummer, men det var åbenbart den lille fejl, som - i lighed med fejlene i arabiske tæpper - skulle understrege, at kun Gud er fuldendt, for herefter forløb koncerten uden mindste slinger i valsen. Jens Ramon var da også undskyldt en smule, i og med at han faktisk ikke er med på det originale "Skeleton"-album. Figurines har nemlig gennemgået en del ændringer i lineuppen, så Christian Hjelm og guitarist Claus S. Johansen er eneste originale medlemmer. Jens Ramon kom med i bandet efter "Skeleton", trommeslageren Kristian Volden gik ud i 2009 og blev erstattet af Jens Rømer, og på bassistfronten har bandet haft to udskiftninger siden "Skeleton". Bassist Andreas Toft droppede ud efter udgivelsen af "Skeleton" (føromtalte dokumentar fokuserer meget på hans exit) og blev erstattet af Mads Kjærgaard, men han tjekkede også ud i 2009 og er nu erstattet af Claus Søgaard. Med andre ord består Figurines anno 2010 af Christian, to gange Claus og to gange Jens.

Tilbage til musikken: Efter "Race You" trådte resten af bandet ind på scenen og kastede sig ud i den anderledes rockede "The Wonder". Der blev sunget flittigt med blandt publikum, og sådan fortsatte det albummet igennem. Ikke kun på de relativt mange "ah-ah"-kor, men også på de mere teksttunge passager. De to nye figuriner klarede opgaven til ug, men virkede dog relativt passive på scenen i forhold til de to originalmedlemmer Hjelm og Johansen, som til gengæld kom langt ud over scenekanten. Christian Hjelms lettere desperate stemme fungerer stadig fortrinligt, og det gør Claus S. Johansens stærke guitarspil og flotte kor også. Jens Ramon fremstod en kende anonym, men han var også hæmmet af, at der ikke er så meget keyboard på "Skeleton"-albummet - "Race You" var helt klart hans tre minutter i spotlyset - så derfor måtte han meget af tiden nøjes med at slå på en tamburin og synge kor, hvilket han gjorde glimrende.

Ingen banjo

Koncerten nåede et højdepunkt midtvejs under "Rivalry", der er et af mine favoritnumre på "Skeleton", fordi det munder ud i noget så indie-rock-uvant som en guitarsolo og et herligt fjollet "la-la"-kor, der bliver ved og ved, og det var en sand fornøjelse at være med i dette. Til gengæld var det en kende skuffende, at Figurines, modsat på albummet, ikke havde fundet en banjo frem til den countryinspirerede "Ghost Towns", men nøjedes med at fremføre sangen på to elektriske guitarer.

"Fiery Affair" åbner med linjen "I took a walk on the first day of May", hvilket måtte siges at passe glimrende denne aften (måske var det derfor, gruppen spillede lørdag og ikke fredag på Pop Revo?), og sådan kunne man glæde sig over små detaljer hele koncerten igennem. En anden var, at en af albummets producere, Klaus Hedegaard alias Mr. Q (blandt meget andet også kendt som trommeslager i Beta Satan), stod lige på min venstre side og smilede stolt. Det ville jeg også have gjort.

Opgaven veludført - og fremtiden er lys

Som forventet lukkede Figurines med et af "Skeleton"-albummets få mere afdæmpede numre, "Release Me On The Floor", og må kunne herefter konkludere, at bandet havde udført deres opgave til noget nær perfektion. At merchanise-boden solgte dette fremragende album til sølle 50 kroner, må karakteriseres som at kaste guld på gaden - for nu ikke at sige perler for svin (det skrev jeg ikke!).

Selvom Figurines var kommet lidt bagud i forhold til tidsplanen, var det dog tid til et ekstranummer. Nemlig bandets spritnye single "Lucky To Love", en glad lille og faktisk ganske fremragende sommerpopsang med koncertens første og eneste akustiske guitar i hænderne på Christian Hjelm. Sangen er en forsmag på gruppens kommende fjerde album, der er på gaden til september, og hvis singlen er et hint om kvalitetsniveauet, så tyder meget på, at Figurines kan lave et album, der er på samme høje niveau som "Skeleton" - trods flere ændringer i lineuppen. Det er sgu godt gået.