Editors: Koncerthuset, København

Editors, Koncerthuset, København

Editors: Koncerthuset, København

Anmeldt af Hanne Arentsen | GAFFA

Editors er et af de bands, der har været flittigst til at besøge Danmark gennem de senere år. Aftenens koncert var bandets niende koncert på dansk jord på blot fem år. Koncerthuset kunne inden koncerten melde udsolgt, hvilket vidner om, at de mørke mænd fra Storbritannien har formået at gribe godt og grundigt fat om danskerne med deres dystre dansable synth-rock.

Så hvorfor så kigge med endnu en gang? Jo, denne gang var scenen sat til en mere utraditionel rockoplevelse i DRs fine nye Koncerthuset. Bløde sæder, dæmpet belysning og foyer-bar med Heineken og højt til loftet – milevidt fra Vegas varme, trange charme eller den danske sommers festivalpløre og papkrus. Mere om det senere…

Editors' evolution
Editors har tre albums på samvittigheden, og har efterhånden så bundsolidt et bagkatalog, at de uden problemer kan sammentømre en absolut driftsikker sætliste. Aftenens koncert var ingen undtagelse. Bandet spillede sig overbevisende og professionelt gennem tidlige melodiske hits som "Munich", "Blood", "Smokers Outside The Hospital Doors" og en personlig favorit "Escape The Nest" – alle leveret sikkert, stramt og med Tom Smiths uovertrufne vokal. Den mand kan synge solen sort!

På deres seneste plade "In This Light And On This Evening" har numrene fået et ekstra skud med synth-pistolen; noget der var meget tydeligt under bandets kontante eksekveringer af blandt andet "Eat Raw Meet = Blood Drool", "Bricks and Mortar", og "Papillon". Firser-vellyd i skrabet nutidsindpakning drysset med messende, mere end syngende vokal, gav en god og klædelig kontrast til de ældre og mere melodiøse numre.

Et enkelt nyt nummer blev det også til – bandets seneste single "Last Day". Nummeret viderefører den stramme elektroniske lyd fra seneste album, mens det bevarer mørket og intet håb efterlader: "She works a long night shift / And sees the birth of her days / In the hope of deliverance / Gets on her knees and prays / This is her last day alive / It's one hell of a day to die". At dømme ud fra "Last Day" er Editors stadig i udvikling, og det bliver spændende at lytte med fremover.

En ulige kamp mod de bløde stole
At vælge Koncerthuset som ramme for rockkoncerter er modigt og måske også lidt uklogt. Det var tydeligt fra starten, at Editors ikke var vant til et siddende publikum. Til trods for flere forsøg på at få publikum med lykkedes det ikke rigtigt for bandet at fremprovokere den ægte rockstemning før til allersidst under ekstranumrene, hvor bentøjet endelig blev testet og der kom lidt respons den anden vej.

"This is an odd scenario for a gig" sagde Tom Smith nærmest undskyldende undervejs, men tilføjede derefter "But I like the oddness". Og ja, lidt "odd" var det, at publikum sad plantet i bløde plyssæder i nøje afstemte farvenuancer og lyttede til rock. For selv om Editors laver musik, der vitterligt er værd at lytte intenst til, så bør dette måske reserveres til anlægget derhjemme. Rockkoncerter bør bestå af mere end blot at lytte – de bør skabe den særlige synergi mellem band og publikum, som kun kan ske live.

Til Koncerthusets absolutte fordel skal dog nævnes lyden. Akustikken i rummet var ganske enkelt uovertruffen. Hver en tone og nuance blev perfekt indrammet, og ikke en eneste gang blev lyden hverken for høj, for skinger, for tynd eller for rungende.

Alt i alt et velspillende band, en velkomponeret sætliste, fantastisk lyd, men desværre også et band, der kæmpede en lidt forgæves kamp mod et spillested uden egentlig rockappeal. Koncerten fortjener alligevel 4 stjerner ud af 6 mulige, idet temperaturen alligevel steg et par grader sammen med humøret, da publikum endelig kom op af de bløde stole til sidst og gav drengene lidt respons tilbage.