Fabolous: Lille Vega, København

Fabolous, Lille Vega, København

Fabolous: Lille Vega, København

Anmeldt af Christian Grubert | GAFFA

For en mand der netop havde fundet ud af danskerne ikke var så interesserede i at købe billet til hans show, så var det måske forståeligt at Fabolous ikke havde travlt med at komme på scenen, men han trak den alligevel lige lang tid nok. Ikke desto mindre kom han ud til et mindre jubelbrøl, og glæden ved at se endnu en amerikansk rapper i rækken skulle vise sige at holde for nogle, men ikke for alle.

For undertegnede udviklede det sig lynhurtigt til et rap deja vu, en koncert jeg har set 100 gange før. Solbrillerne var en nyere model, dj'en med mic var på plads, og de nondescript 4 hang arounds stod 2 og 2 i siderne af scenen. Stilen var dermed blevet lagt for hele aftenen! Hvis du havde bedt mig om at forudsige hvad der så ellers ville ske, kunne jeg nok nogenlunde nøjagtigt have gjort det, og det ville have gået lidt som dette (aka som det gjorde!)…

Fabo er en rapper der gerne vil have både fyrene og pigerne med, så derfor bestod showet af små sets. Sangene med R&B-omkvæd var samlet i små klynger så pigerne kunne synge med, og drengene ligeså for at imponere det modsatte køn… "Se jeg er i kontakt med min R&B-side"! De lidt hårdere, "nu er vi G's"-numre var også samlet så drengene kunne blive lidt rowdy, og pigerne kunne blive imponeret og selv rocke lidt med.

En god portion "let me see your hands in the air" er også vigtig for at få publikum til at føle, at Fabolous gerne vil involvere dem i denne meget vigtige koncert for ham. Men det er jo også vigtigt at det hele ikke kommer af som indstuderet, så derfor har rapperen og dj'en små impromptu samtaler om næste nummer og mere generelle emner. Fab: "I know why they hating on Denmark. DJ: "Why?". Fab: "Denmark got too much swag". Og det er jo et veldokumenteret stykke fakta.

Derudover er det meget vigtigt at de 4 medløbere i siderne af scenen ikke ser alt for interesserede ud i hvad der sker omkring dem. Hvis f.eks. to af dem kunne stå og være dybt optaget af at og texte, opdatere Facebook og Twitter samtidigt, så ville det være perfekt. I enkelte tilfælde er det dog ok at en, max to ad gangen løfter armene op og ned rytmisk i sympati med, hvad der sker længere fremme på scenen. Hvis alle 4 gør det samtidigt, er det næsten for meget. Husk også at hvis man har en ven, bekendt eller kollega i fængsel, så er nu et godt tidspunkt til at venligt bede alle om at støtte op om hans frigivelse.

Nåh ja, og så er der jo musikken. Her er det enormt vigtigt at kun spille et vers og et omkvæd af hver sang, ellers er der risiko at der vil være mere information end publikum kan indeholde. I visse specielle tilfælde, som f.eks. dit største hit Breathe er det dog okay at allernådigst give to vers. Det er også godt hvis du har et backup track af din egen stemme, så dine rap-anstrengelser bliver holdt til et minimum. Derudover må dj'en, i det tilfælde at ingen af de førnævnte 4 venner er backup-rappere, agere som backup for dig, og dubbe både din live- og præ-indspillede stemme.

Men måske vigtigst af alt, prøv for alt i verden at holde koncerten under én time. Det er jo almen viden at alt derudover bare er fyld. En sidste ting … når du optræder live kan du spille under navnet Fabolousy.