Pede B og Kasper Spez: Musikhuset, Aarhus

Pede B og Kasper Spez, Musikhuset, Aarhus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

To af den danske hiphops skarpeste profiler havde meldt deres ankomst i Musikhuset i Århus denne aften, der samtidig markerede den første ud af i alt fem dobbeltkoncerter med både freestyle-kongen Pede B og love junkien Kasper Spez. Det umage par havde i forvejen annonceret, at det forholdsvist ukendte liveband Rap-O-Rama sørgede for underlægningsmusikken, hvilket de også tidligere har gjort med Pede B på mikrofonen.

Man kunne med rette være spændt på, om den digteriske gøglerrapper Kasper Spez og den 90'er-inspirerede freestylerapper Pede B kunne finde et fælles fodslag og supplere hinanden, eller om forsøget overhovedet blev gjort. Udover at begge tilhører samme musikstilart og kalder sig rappere, er det svært umiddelbart at se ligheden, og dette blev også understreget i koncertens sidste forventelige clash imellem de to kunstnere.

Billedrige live-vers fra fantasten

Med det vældigt roste album "Fantasten" rykkede Kasper Spez velfortjent op i den danske rapscenes superliga, og denne del af koncerten blev da også brugt til at cementere Spez' særstatus i dansk hiphop. Med et tight spillende liveband fik debutalbummets numre og de få afstikkere fra ep'en "Love Junkie" en lækker kant, og med historiefortælleren på mikrofonen var denne del af koncerten klart værd at lytte til.

Desværre var den store rytmiske sal slet ikke i nærheden af at være fyldt, og de omkring hundrede opmødte publikummer havde alle placeret sig ved caféborde med stor distance til Kasper Spez og bandet. Dette gjorde, at koncerten havde mistet sin intimitet fra start, og selvom trubadur-rapperen både spillede oplagte numre som "Efter" og "Hvem Jeg Var..." og mere fortrolige numre som "Mona" og "Dagen Derpå" (hvor Pernille Valentin dukkede op på muren via rapperens håndholdte filmfremviser) ikke havde anden effekt end afmålte klap.

Kasper Spez og hans tro følgesvend Es forsatte dog uanfægtede, og med en lækker lyd og soloer på rapperens plastic-kazoo viste han endnu en gang rigtig god figur, selvom musikken fra den store scene mest røg ud i et stort tomrum.

Jungletrommerne fik folk på benene

At en del af Kasper Spez' kernepublikum har været til en af byens mange andre tilbud denne aften, blev understreget af Pede B's hurtige entre på scenen bagefter, hvor størstedelen af publikummet endelig kom på benene og fik hænderne i vejret.

Det fornøjelige nummer "Jungleloven" med Jokerens samplede stemme satte gang i hiphop-festen, og Pede B og backup-rapperen Luxxx gav den fra start som veloplagte entertainere. Det var måske mere et udtryk for, at publikummet havde savnet invitationen fra Kasper Spez til at rejse sig og komme tæt på, men dette havde den professionelle Pede styr på, samtidig med at han erklærede sig taknemmelig over reaktionen fra gulvet.

Numrene koncentrerede sig naturligvis om det nye album, Jungleloven, hvor numre som "Drama Queen" og "Jeg Glemmer Det Ik'" fik spilletid, men rapperen fandt også hits fra de tidligere plader frem. "Stadig Beskidt" og "Mørket Falder På", som er ganske effektiv musik i en livesammenhæng, blev også hevet frem og med en omgang obligatorisk freestyle fra Fight Night-vinderen med indhentede emner (såsom "coinoffer", "lebber" og "Per V") var festen sikret.

Det ellers så disciplinerede band Rap-O-Rama valgte desværre at skrue op for rocken, hvilket til tider gik ud over forståeligheden af vokalerne, og Pede B sluttede sit sæt af med næsten undskyldende at fortælle, at han havde fået ideen med at lave et nummer med Steffen Brandt, før UFO gjorde det. Det udmærkede nummer med den indspillede TV-2 forsanger fik på den måde en lidt underlig introduktion, og fraværet blev et problem for nummeret i stedet for en kreativ udfordring, som Kasper Spez løste på bedste vis med sin Pernille Valentin-projector.

Salgstal overfor anmelderyngling

Herefter var scenen sat til et møde imellem de to rappere, der diskede op med fire fællesnumre, hvor enten Pede B eller Kasper Spez lirkede et vers ind i den andens sang. Konceptet synes egentlig at være meget godt, men man kunne ikke undgå at sammenligne det umage par, hvor Kasper Spez iført seler, firkantede briller og hatten kækt på sned skinnede mest i forhold til den mere traditionelle hængerøvsrapper, Pede B. At Spez synes at gøre bedst figur, imens de to spillede et af Pede B's bedste numre, "Superstar" syntes at understrege forskellen.

Med det fælles fodslag på Spez ældre nummer "Det Måtte Jo Komme" afsluttedes dobbeltkoncerten i det meget store og sterile Musikhus i Århus. Meget kunne være reddet, hvis arrangementet var blevet flyttet til et mere intimt spillested, hvor publikum i det mindste kunne have fyldt bedre op foran scenen. Alt i alt viste begge rappere svagheder i deres sæt, og forhåbningen om, at de to kunne bidrage til noget opløftende til hinandens musik, blev afløst af konstatering af, at konceptet blot udstillede de to kunstneres forskelligheder. Det var ærgerligt at se, når der nu engang kunne have kommet noget spændende ud af konstellationen.