Mads Langer, Susanne Sundfør og Det Sejler I Effekter: Stella Polaris Night Music Gallery, Statens M

Mads Langer, Susanne Sundfør og Det Sejler I Effekter, Stella Polaris Night Music Gallery, Statens Museum For Kunst, København

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Statens Museum For Kunst lagde lørdag aften utraditionelle rammer for tre kunstnere af hver sin karat. Som opvarmning til sommerens udendørs chill-out festival Stella Polaris havde folkene bag hentet Mads Langer, Susanne Sundfør og Det Sejler I Effekter ind på museets amfiscene, hvor der også var plads til at gå rundt og se udstillinger af den danske billedkunstner Bjørn Nørgaard.

Det Sejler I Effekter *

Første navn på scenen var det tre mand høje elektroniske dub-band Det Sejler I Effekter. Denne skribent var formentlig ikke ene om at være skuffet, da den Balkan-inspirerede debutant Fallulah havde meldt afbud på grund af sygdom og derfor efterlod scenen til computerstyret baggrundsmuzak. For selvom Det Sejler I Effekter undskyldende indledte med, at Danmark jo som bekendt også kom med til EM i 1992 på et afbud, så kom den halve time, de spillede, aldrig til at fungere som andet end en forlængelse af Stella Polaris' egen opvarmningsmusik.

Susanne Sundfør **

Derefter var det den 24-årige norske Susanne Sundførs tur på scenen. Den unge singer-songwriter har fjeldtaget nordmændene med sin "højt-til-loftet-musik" og som ene kvinde skiftende bag to opstillede klaverer fik hun da også hurtigt salens opmærksomhed med en stemme, som vil få en hver talentshowdommer til at knibe en tåre. Susanne Sundfør forsøgte sig en enkelt gang med et covernummer af Radioheads "Like Spinning Plates", men derudover var det ene af egne komponerede stykker, som med deres drømmende udtryk nærmest leder tankerne hen på klassisk musik. Trods en imponerende stemme, som fint flettedes sammen med de fine toner fra klaveret manglede den gode melodi. Det var simpelthen ikke fængende nok. Dertil var det for ensformigt. Storladen chill-out. Rufus Wainwright er en tydelig inspirator. Måske hun skulle kaste sig ud i lidt mere eksperimenterende drømmepop.

Mads Langer ***

Da Mads Langer som sidst mand gik på til stort bifald, var det tydeligt, at han var ventet blandt publikum. Den populære skibonit stod alene med en halvakustisk guitar og skiftede mellem egne og andres sange. Mads Langer fremførte sine udgaver af Olives 90'er hit "You're Not Alone", Dúnés "Dry Lips" og Kings of Leons "Use Somebody". Sidstnævnte tog han på klaver, og den nedtonede udgave klædte nummeret. Som speciel guest havde Mads Langer Rebekkamaria med på to numre. Den yndige sangerinde fik skabt lidt afveksling med sit mindre hit "Yours Truly" fra As in Rebekkamaria-tiden, men ellers gjorde hun ikke det store væsen af sig. Mads Langers drengede charmede stillede det kvindelige publikum tilfreds, men stemningsmæssigt blev det aldrig den helt store oplevelse. Det var et sympatisk træk, da Mads Langer trak stikket ud af sin guitar og forsøgte at skabe lidt intensitet ved at fremføre sit gennembrudshit "Breaking News" uden mikrofon, men det blev først interessant i koncertens døende minutter. Som ekstranummer gav han nemlig en lille smagsprøve på en ny sang, han har skrevet til en højskolesangbog. En fin lille protestsang om, hvor svært det kan være at være vred, når der egentlig ikke er noget at være vred over. Mads Langer har mange fine numre, men når man på tre kvarter bliver nødt til at hive fire andre kunstneres sange frem, så har man et problem.

Stjerner i alt for hele arrangement: ***