Troels Abrahamsen: Lille Vega, København

Troels Abrahamsen, Lille Vega, København

Anmeldt af Zenia Menzer | GAFFA

Troels Abrahamsen har med sine to soloudspil "WHT" og "BLCK" vist sig som en af Danmarks nok mest progressive og fremstormende musikere lige nu, idet han skaber skæve lydsammensætninger, der både omfavner det elektroniske og det mere staccato-lignende, som udmønter sig i fængslende melodier med melankolske grundstammer. Lørdag aften beviste han sit værd, da han lettere excentrisk bevægede sig rundt på scenen med lukkede øjne og med sin særprægede og smertefyldte vokal tiltrak sig publikums opmærksomhed som møl til en flamme.

Stærk og sårbar

Selvom Abrahamsen er en garvet mand på scenen, kan man til tider godt komme lidt i tvivl. Ikke fordi han ikke udfører sine numre med professionalisme, men fordi han synes intimideret, når han optræder.

De første ord, der flød ud over scenekanten i et udsolgt Lille Vega, var da også: "Hvis det ikke er angstprovokerende, ved jeg ikke hvad" - hvortil der netop blev henvist til det proppede spillested, der ulmede af forventninger og nysgerrighed. Det er muligvis angstprovokerende at stå foran en mørklagt menneskehob på denne måde, men det har Abrahamsen nu slet ikke grund til at føle.

Alligevel passer dette udtryk meget godt til ham, fordi han derved udstråler en skrøbelighed, der underbygger hans musik, men som også fremstiller ham som en person, der er stærk nok til at turde eksponere sin sårbarhed.

Abrahamsen kan godt lide at gemme sig bag sin Mac, og det kan ødelægge forholdet til publikum, hvis han bruger computeren som et skjold, idet det lukker af for perceptionen af hans udfoldelser. Lørdag aften fungerede det dog på en måde, der ikke udelukkede publikum, men skabte en fascination omkring Abrahamsen som sanger og musiker, og hans kontakt med publikum blev også holdt ved lige med små kommentarer, grin og taksigelser hele koncerten igennem.

Som første nummer blev "Pull" fra "BLCK" leveret, efterfulgt af flere numre fra det sorte album, som dominerede første halvdel af koncerten. "Stop Making That Noise" fra "BLCK" kom som aftenens tredje nummer, og det er en sang, der emmer af smerte og lede over de situationer, man som menneske til tider kan havne i. De to numre er to af de virkeligt dystre numre på "BLCK", og det var med til at sætte dagsordenen for resten af koncerten, at de kom så tidligt i forløbet.

Efterhånden som koncerten skred frem, blev der imidlertid lukket mere og mere lys ind i form af sange som "I Am Not An Island" og "Shine Your Light" fra "WHT", som antager en mere opløftet stemning end "BLCK". Dette transformerede Lille Vega til en stor pulserende legeplads, hvor der ikke var ét par stillestående fødder at finde.

Triumferende trio

Aftenen blev en blanding af rocket rytmik og en gråtonet rå kant, der lod alle Abrahamsens uslebne hjørner stå skarpe hen og skære direkte igennem publikum, der tydeligt var berørt af de udskejelser, der fandt sted på scenen.

Den rockede tone blev i særdeleshed udtrykt via bassen, der med sikker hånd blev ført af Jens Skov Thomsen, bassist i Veto, mens de bagvedliggende beats og elektroniske særheder blev formet af den medbragte Mac og Birk Storm aka Birk Stenbæk, der optog pladsen bag trommerne. To sikre herrer, der begge fungerede som backing-vokaler, og som med overbevisende adfærd var med til både at understrege den oprindelige idé bag Abrahamsens sange og udforme dem som bredere musikalske konstruktioner, end de fremstår på pladerne. Dette lod sig blandt andet høre på førnævnte "I Am Not An Island" og "Switch It Off", som blev bragt i lettere omformede udgaver.

Koncertens to ekstranumre indkapslede på elegant vis hele aftenen, hvoraf både en stilfærdig og low-key optræden fremstod i "Don't Want To Know", som lød som en nyfortolkning af "Same" fra "BLCK", efterfulgt af "Endscene" fra det hvide album i en højrøstet og dynamisk version, der nok skulle sikre, at aftenens forrygende og massive koncertoplevelse ville blive hængende i publikum adskillige dage efter.

Troels Abrahamsens turné fortsætter til følgende byer:

12. maj - Kolding, PitStop
13. maj - Rønne, Muzikhuset