Suna
Stille Storm

Suna: Stille Storm

Album / Ubåd
Udgivelse D. 09.05.2010
Torben Holleufer

Der er noget mageløst ved dette nye band. Okay, man har i Malene Ingeman Madsen en vokalist, som klart har taget inspiration fra Balkan, ligesom så mange musikere har det, men forskellen er her, at hun virkelig evner at mestre de svære ting og giver mindelser til både den hjemlige Annisette og sigøjnersangerinder som bulgarske Sofi Marinova. Sidstnævnte chalga-sangerinde er tidens mester i min bog, så det er store ord.

Dertil kommer et orkester, som formår at bruge erfaringer fra andre sammenhænge på positiv vis. Tag nu perkussionist Juan Pino, som normalt spiller i Valravn. Hans perkussion har en egen kropslighed, noget rustikt der gør godt og giver musikken bund, ligesom hans store viden om alskens musikformer virkelig kommer til sin ret her. For selv om der er mindelser til Valravn, så er udtrykket her altså stadig lysår væk. Faktisk forstår Suna på denne anden plade at grave deres egen niche, og det er godt gjort.

Man er ikke i tvivl om, at pladen er undfanget i Norden, som man heller ikke er det med bands fra samme bølge som Afenginn. Og jeg må sige, at jeg på rekordtid er blevet betaget af den måde Søren Pendrup Jørgensen blæser i sine saxofoner, for han er altså halvejs mod Transsylvanien med sine gnistrende veloplagte indsatser, men formår alligevel at blende det ind i en samlet lyd, som gør, at vi får et originalt miks, hvor referencerne til verdens hjørner samles i en identitet, som er bandets eget. Som på nummeret Lørdag Nat, hvor han tager fra i en rent ud virtuos kaskade af toner, som river og flår sin vej, afsendt med så meget liv, at det rykker lytteren op og hid og did.

Men over det hele stråler denne nye sangerinde og harmonikaspiller. Vi har grund til at være stolte over alle de nye musikere, der udklækkes i de her år med ægte folketone som varemærke og en ubegrænset skuen ud over verdens musikalske muligheder. Såden en er Malene Ingeman Madsen og skaren af spillemænd omkring hende.

Så alt i alt en dejlig debut, som åbenbarer et stilsikkert udtryk. En plade der vinder ved hver gennemlytning, også selv om tekster og kompositioner mangler lige det sidste melodiske for at ramme de højeste karakterer i min bog.

Dyk derfor ned og tag fat i denne grænseløse udgivelse.