Diverse kunstnere: Lyd+Litteratur, Musikcaféen, Århus

Diverse kunstnere, Lyd+Litteratur, Musikcaféen, Århus

Den århusianske forening Litteraturen På Scenen og musikmagasinet Geiger har siden 2002 stået for den årlige Lyd+ Litteratur-festival, som forener litteratur, lydkunst og musik. Årets festival er i fuld gang, og GAFFA fandt vej til dens tredje dag, lørdag. Her stod hele fem tværæstetiske projekter på scenen i tidsrummet 20-01.

Elektronavn ****
Elektronavn er det ydmyge navn på et projekt omkring Magnus Olsen Majmon, der både arbejder med partiturmusik, improvisation og elektroakustisk musik. Denne aften var han dog ganske akustisk og u-elektronisk og fremførte i stedet sine numre på sang og klaver, akkompagneret af to musikere, Nikolaj Wamberg og John Dræby Nielsen på henholdsvis tværfløjte og skiftevis bambusfløjte, slagtøj og en cello, der dog blev spillet, som var det en bas. Sangene var primært engelske oversættelser af kinesiske digte fra omkring år 500 før vor tidsregning, og musikken var ofte decideret smuk, med Majmons lyriske og impressionistiske klaverspil i centrum og et asiastisk klingende tonesprog fra fløjterne. Majmons let klagende stemme forlenede dog hyppigt musikken med en lettere dyster undertone, ligesom klaverspillet også sine steder blev mere dissonant. Spændende, spændende.

Zoe Skoulding & Alan Holmes ***
Walisiske Skoulding og Holmes arbejdede med en fusion af Skouldings oplæsning af egne digte og samplede lydkollager, hvori Skouldings stemme også indgik som et naturligt element, der blev viderebehandlet elektronisk, alt sammen tilsat videoprojektioner. Absolut interessant, men desværre druknede Skouldings stemme ofte lidt i lydkollagerne, så man ikke opfangede detaljerne i de sikkert udmærkede digte. Det blev lidt bedre, da den danske digter Morten Søndergaard undervejs i konstellations optræden kom på scenen med danske oversættelser af digtene, som han fremførte i en slags duetter med Skoulding. Absolut ikke ueffent.

Morten Søndergaard ****
Efter Skoulding og Holmes fortsatte Morten Søndergaard alene på scenen, nu med egne ord i munden. Den højt roste lyriker Morten Søndergaard har i en årrække udforsket spændingsfeltet mellem lyrik, lyd og musik, blandt andet på det vellykkede album "Hjertets Abe Sparker Sig Fri" indspillet i samarbejde med den århusianske duo Schweppenhäuser & Thomsen. Nu er han så at sige gået solo og synes at være mere interesseret i de enkelte ords lyde og klange end den overordnede mening. Der var nærmest bogstaveligt talt dømt ordkløveri på scenen, hvor fremsagte ord blev elektronisk dekonstrueret i voldsom grad, så deres betydning ofte fortonede sig til fordel for et komplekst og til tider decideret groovy lydunivers, hvor ordet "og" eksempelvis blev til et regulært beat. Morten Søndergaard var med andre i gang med at gå techno, og det var ganske interessant at overvære.

Kammerflimmer Kollektief og Carsten René Nielsen ****

En af Lyd + Litteratur-festivalens specialer er sammensætninger af forfattere og musikere specielt til denne festival. Som regel har det været danske kunstnere, der er blev sat i clinch med hinanden, men i år har Lyd + Litteratur tænkt ud over landegrænserne og har igangsat et samarbejde mellem den tyske duo Kammerflimmer Kollektief og den danske digter Carsten René Nielsen.

Duoen Kammerflimmer Kollektief indtog scenen med en større opsætning af elektronisk isenkram, keyboards, et par guitarer og et pumpeorgel, og med ikke mindst pumpeorglets dybe, klagende toner i ryggen læste Carsten René Nielsen op fra sin tekstsamling "Enogfyrre Dyr" med underfundige, surrealistiske dyrehistorier. Oplæsning og den særdeles stemningsfulde musik gik fint i spand, men efterhånden udviklede gruppens optræden sig, så Nielsen uden akkompagnement læste en tekst op, og musikken derpå tog over. Det fungerede nu også fint, og det lød til, at tyskerne godt forstod indholdet i Nielsens tekster. Parterne havde i hvert fald ingen problemer med at finde hinanden.

Clean Boys & Sid Yiddish ***
Aftenens sidste performance var en regulær koncert med det lokale punkband Clean Boys, som havde teamet op med den amerikanske performance poet Sid Yiddish. Parterne har mødt hinanden på det store internet og er for tiden i gang med en Danmarksturné efter at have givet transkontinentale koncerter fra hver side af Atlanten via Skype. Og efter en aften med relativt anonymt udseende digtere, musikere og lydkunstnere, var der stærkere boller på suppen, da Clean Boys og Sid Yiddish betrådte scenen. Yiddish var iført maske og en lang, Ku Klux Klan-lignende kjortel, mens Clean Boys' anden gæstevokalist, VitaWrapMand, var næsten nøgen, bortset fra en indpakning i Vita Wrap, med påspændte røde pølser. Derudover bar han på en lolitadukke, og så var stilen ligesom lagt.

Sid Yiddishs del af performancen åbnede med nogle dybe gryntelyde, inden Clean Boys gik i gang på deres instrumenter og viste, at de lever fint op til punkens grundregel: Det handler om at spille, ikke om at spille godt. Desværre bevirkede deres larmen, at det var lidt svært at høre nuancerne i Sid Yiddishs digte, der blandt andet handlede om depressioner. Senere blev stemningen dog lidt mere munter, da Sid Yiddish fremførte et helt nyt værk inspireret af navnet på byen Middelfart, som han i lighed med mange andre udenlandske besøgende havde moret sig over at se fra toget på vej gennem landet. Værket bestod af pruttelyde fremført på et bøffelhorn, mens VitaWrapMand mimede til, hvilket fik mig til at tænke på 90'er-fænomenet Frank Megabody, som Sid Yiddish i øvrigt har en vis fysisk lighed med.

Mod slutningen af Clean Boys & Sid Yiddishs koncert begyndte medlemmerne at slås med såvel hinanden som en publikummer, alt sammen naturligvis for sjov, mens lolitadukken måtte lade livet i kampens hede. Og underholdende var det bestemt, men ikke ligefrem nogen stor musikalsk oplevelse.

Lyd+Litteratur-festivalens tredje dag var med andre ord en blandet, men spændende landhandel med noget for næsten enhver smag - også den dårlige. Festivalen fortsætter søndag i Musikhuset Århus klokken 14 med Band Ane, E-xtension Trio og Jesper Elving + Jonas Olesen.