Arms And Sleepers : Spot, Musikcaféen, Århus

Arms And Sleepers , Spot, Musikcaféen, Århus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

De fire sympatiske amerikanere i Arms And Sleepers havde i huj og hast fået stillet deres mange keyboards, trommesættet, elektroniske anordninger og trommemaskiner op på Musikcaféens lille scene, der bagerst blev dækket af et krøllet bagtæppe, hvor gruppens meget flotte visuals blev vist.

Den kørende projektor viste sig at være den eneste lyskilde på scenen, og badet i filmisk lys med billeder af svævende blade, flyvemaskiner og tyrefægtere indledte de to generte frontmænd Max Lewis og Mirza Ramic den svævende rejse igennem deres specielle kombination af indierocken og den taktfaste triphop.

Lewis' nervøse vokal og de sfæriske lydbilleder kan nemt lede tankerne hen på Sigur Rós, mens den triphoppede del af gruppens musik nærmere deler lyd med de amerikanske kolleger fra Ratatat, men også danske Blue Foundation. På den måde kan gruppen til tider godt placere sig imellem to stole, men rammer til gengæld plet på flere af de loop-baserede numre som "The Arkitekt" og "Matador",  der viser gruppens store potentiale.

Skrøbelig vokal

Gruppen bevægede sig naturligt nok omkring numrene fra deres nye album, Matador, hvor publikum også kunne stifte bekendtskab med de fantastiske numre "Simone" og "Kino". Desværre var det kun dukket halvdelen af det antal, som Musikcaféen kan rumme, op til koncerten. Dette satte dog ikke spor præg på gruppens engagement på scenen, der fortsatte ufortrødent.

Keyboards, klokkespillene, de hakkende guitarer og de kontante elektrobeats blev leveret med stor energi fra de sympatiske amerikanere, men forsangerens sarte stemme blev desværre glemt en smule i lydkulissen, og Arms And Sleepers kæmpede en del med at ramme balancen sammen med lydmændene. Til gengæld fungerede numre, hvor en trompet og tamburiner pludseligt bliver fundet frem og ændrerede lydbilledet radikalt, upåklageligt, og de fire musikere skabte en medlevende oplevelse sammen med de stemningsgivende projekterede billeder, som de var omgivet af.

Arms And Sleepers endte ud i et (alt for) larmende støjrock-klimaks, der rundede koncerten af. Inden den lidt overflødige afslutning havde gruppen vist, at de bestemt er værd at holde ører, men også øje med i fremtiden. Mage til dedikerede og samtidig disciplinerede musikere og mage til flotte visuals, der skabte sammenhæng imellem lyd og billede, skal man lede længe efter.