The Bear That Wasn't : Spot, Café Hack, Århus

The Bear That Wasn't , Spot, Café Hack, Århus

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

En mand med en guitar er verdens mest afprøvede opskrift, og det er bestemt med god grund, for det er den mest effektive måde at sikre en god koncert. Det har The Bear That Wasn't opdaget, og han bruger det godt. Med stemningsladede, enkle melodier og tekster, der får et smil frem på læben, sikrer manden med guitaren, at de næste tre kvarter bestemt ikke er spildt.

Første sang i sættet slår tonen an, og man må sige at der er en usædvanligt god og tydelig rød tråd fra først til sidst. Otte af de ni numre er hans egne, og det eneste covernummer der sniger sig ind, er sangen "Chim Chim Cher-ee", som mange vil huske fra filmen "Mary Poppins", og det er et utrolig godt valg. For det første bærer vokalen nummeret uden problemer, for det andet passer den fremragende ind blandt hans eget materiale; den besynderligt melankolske og opløftende stemning, der hersker i hans musikalske univers.

Her er helt bestemt tale om et talent, der fortjener opmærksomhed. Han har en fremragende stemme, der kan bære både de hviskende vers og kraftfulde omkvæd, og selvom han ikke kommer til at give Gary Moore mange søvnløse nætter, er han udmærket i stand til at skrive nogle fine og fængende guitarriff. Teksterne er måske ikke ligefrem revolutionerende, men på en eller anden måde ville det også næsten have været synd, for disse lidt banale og naive fraser om barndoms tabte uskyld og kærlighed til livet passer perfekt til den stemning, som melodierne i sig selv afføder.

Til gengæld er manden tydeligvis ikke voldsomt rutineret. Han kan ikke helt vejre stemningen blandt publikum, der begynder at blive temmelig rastløse, allerede da vi når til det syvende nummer. Havde han stoppet ved syvende eller ottende sang, havde sættet virket langt bedre, og sikkert også gjort et mere varigt indtryk, men den niende sang var direkte antiklimatisk, og han fik ikke i nærheden af så stor en klapsalve, som dem han fik i midten af sættet. Bortset fra denne skønhedsfejl, der nok skal kunne udbedres i fremtiden, er der ikke meget at klage over. Han har et scenenærvær, der får mig til at føle, at koncerten lige så godt kunne være der bare for mig, og det er noget af en præstation, især når det, der kommer ud af højttalerne, er værd at høre på. Alt i alt var det en særdeles fornøjelig optræden, og jeg må bestemt sige, at jeg håber at høre mere fra The Bear That Wasn't i fremtiden.