Kim Las : Spot, Musikhuset Århus, Filuren

Kim Las , Spot, Musikhuset Århus, Filuren

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Som band er Den Fri en dynamisk størrelse, men i centrum er Kim Las' maksimalistiske arrangement og hans personlige vokal en klippefast persona. Han debuterede med "3 Gange..." sidste efterår og genudgav sin engelsksprogede rockplade inkluderet singlen "Frenzy" med engelske titler som "Shackles Of Amusement" i mandags. Pladen er en indforstået størrelse, men live gav Kim Las det ekstra spark/spark, som det store lydunivers fortjener.

Ingredienserne er mange, fordi udtrykket er bygget op med en masse idéer, der giver musikken en masse lag. Det er mørkt, (chokerende) langsommere end de fleste danske alternativer, og er indtil nu lidt kunstnerisk musician's music, som resten af det danske publikum endnu ikke har taget imod. Det vakte også genklang i fremmødet på Spot Festivals mest intime scene, Filuren, egentligt en perfekt ramme til dén forestilling.

Kim Las åbnede med "Morskaben", der er bygget op af støjguitarer, programmerede beats og spacerockede synths. De i denne anmeldelse bud på referencer i Velvet Underground, David Bowie, Depeche Mode og Neu skal tages med et gran salt, for Kim Las rammer mest af alt sit eget. Til gengæld er det ikke alle numre, som han med samme insisteren kan præsentere, når han vælger en loose og lidt overspillet metode.

"Casual" faldt lidt igennem, mens "Kranen" var højdepunktet; Et langt følsomt åndedrag med en voldsom, skærende udånding, hvor Las får lov til at bruge sin fremragende stemme i alle registre, dog fortrinsvis det dybe. Den nye bongorock-single "Frenzy" har en mere udadvendt appel, men indeholder samtidig også nogle selvrefererende finurligheder, og fulgte fint op, mens endnu en lang version af egenfavoritten "Boxen" lukkede den derfor kun fem numre lange showcase.