Betting On The Mouse : Spot, Pickup Scenen, Århus

Betting On The Mouse , Spot, Pickup Scenen, Århus

Anmeldt af Mikkel Elbech | GAFFA

Med sangerinden Martha Marie Skov i front indtager det i alt fem personer store band med det Bukowski-inspirerede navn Pickup Scenen, og straks fyldes teltet ganske pænt op med forventningsfulde tilhørere. Det er ikke blot skyggen fra den sommerlige forårssol, de er kommet for at nyde, men også de store, inderlige og eminent velklingende lydflader, som Skov og hendes entusiastiske entourage gang på gang leverer – kun afbrudt af store, entusiastiske smil og taksigelser til publikum.

Fremfor alt er musikken patosfyldt – som ind i helvede, men også ind i himlen. Skov synger hjerteskærende igennem med sin Cat Power-agtige vokal, fyldigt akkompagneret af de for det meste langsomme, drevne og behageligt støjende kompositioner. På den ene side lyder det som når Raveonettes sætter tempoet ned, mens det på den anden side skaber direkte associationer til Signe Høirup Wille-Jørgensen og Speaker Bite Me.

På samme måde som sidstnævnte mestrer Betting On The Mouse nemlig det intense og opbyggende, og der er også en tilsvarende kreativ tilgang til instrumenteringen. Således spilles der med bue på elguitaren, og bandet rummer også både saxofon og kontrabas. Pludselig står alle fem medlemmer også med en melodika hver og spiller et lille, trist klingende tema, og det overrasker på positiv vis publikum. Desuden skal den innovative trommeslager – der også gjorde sig som guitarist – have stor ros for sit alsidige og interessante slagværk.

Dér hvor det desværre halter lidt for Betting On The Mouse er i hook-afdelingen. Og hermed menes ikke uforskammede, catchy pophooks, men bare ét eller andet, der i langt højere grad ville få hvert enkelt nummer til at indprente sig i lytternes hukommelse og samtidig skille sig væsentligt mere ud fra hinanden. Som de fremstår ved denne koncert flyder de desværre ofte lidt for meget ud i det store patosfyldte hav, som de tilsammen udgør.

Bedre bliver det ligeså snart, der godt halvvejs tilføres lidt tempo til et af numrene, og det er svært ikke at ønske sig, at der ikke var flere af sådanne variationer undervejs i koncerten. Som helhed fremstår den imidlertid aldeles udmærket med massevis af potentiale. Enkeltvist er numrene hver og én imponerende, og med lidt yderligere fokus på variation i arrangementerne kunne Betting On The Mouse gå hen og blive et fuldt ud interessant bekendtskab på den danske musikscene.