Eim Ick : Spot, VoxHall, Århus

Eim Ick , Spot, VoxHall, Århus

Eim Ick : Spot, VoxHall, Århus

Kære læser, du må tage denne anmeldelse med en smule forbehold. Det var nemlig ikke mig, der skulle have anmeldt Eim Ick, da jeg ikke just er ekspert i elektronika, men anmelderen blev syg, og så måtte jeg som live-redaktør - i mangel af bedre - gå ind og agere vikar. Med alle forbehold for manglende forudsætninger. Men på den anden side: Der findes som bekendt kun to slags musik - god og dårlig.

Eim Ick er et alias for den 20-årige programmør Nick Eriksen, der har fået en del omtale for sin minimalistiske elektronika og blandt andet kan opleves på årets Roskilde Festival. Han er ofte blevet sammenlignet med Mike Sheridan, nok mest grundet sin unge alder, og så ligner de to pæne unge, mørkhårede herrer faktisk hinanden en hel del. Eim Icks musik er dog noget mere hårdtpumpet og mindre drømmende Sheridans.

Eim Ick indtog VoxHalls scene bag sin undværlige laptop, en sampler og en mikserpult, men ingen tangentinstrumenter. Eim Icks musik er da også baseret mere på grooves og stemninger end egentlige melodier, men undervejs kunne man dog høre samplede lyde af noget, som kunne illudere guitarer og harper. Ellers var det repetitivt pumpede bas og beats, der satte den musikalske dagsorden, mens storskærmen bag Eim Ick viste farvestrålende animationer. Det startede med en opadgående sol, inden det blev mere abstrakt.

Eim Ick spredte forholdsvis god energi på VoxHall foran de cirka 200 fremmødte publikummer. Undertegnede greb mig dog i at småkede mig og kigge på uret allerede et kvarter inde i Eim Icks 40 minutters koncert. Fejlen er givetvis på min side: Jeg er et gammelt røvhul, som gerne vil have noget, der minder om en melodi at holde fast i. Ellers skal musikken i hvert fald være mere stemningsfyldt eller fantasirig end hos Eim Ick, der efter min mening langt overgås af eksempelvis Mike Sheridan, selvom der da er interessante musikalske detaljer fra tid til anden. For eksempel nogle diskrete vokalsamples fra Empire Of The Suns "Walking On A Dream", som Eim Ick også har remixet.

Efter 40 minutter gik den animerede sol bag Eim Ick ned, og koncerten var forbi - og jeg havde også fået tilstrækkeligt med Eim Ick i denne omgang. Men som sagt er jeg ikke elektro-ekspert, og jeg kan konstatere, at flere medier har rost Eim Ick ganske meget. Så lad os se, hvad det bliver til for ham. Jeg vil i hvert fald ikke stå i vejen for hans mulige gennembrud.