Susanne Sundfør : Spot, Musikhuset Århus, Store Sal

Susanne Sundfør , Spot, Musikhuset Århus, Store Sal

Anmeldt af Anders Ejsing | GAFFA

Susanne Sundfør gik på scenen cirka 45 minutter efter det planlagte starttidspunkt på grund af et forsinket fly. Det forhindrede hende dog ikke i at indtage scenen stille og roligt og uden hast sammen med sine fem backingmusikere. Hvor det ellers er normen, at musikken går i gang, lige så snart den er blevet præsenteret, gik der her vel to minutter imellem præsentationen og starten på det første nummer. På en måde meget sympatisk, for det giver hele arrangementet et uprætentøst og uanstrængt præg.

Selve koncerten var sammenlagt en ganske positiv, omend ikke knastfri oplevelse. Særlig solist-agtig var Susanne Sundfør ikke. Hun sad for det meste gemt af vejen bag sine forskellige tangentinstrumenter og fremførte musikken sammen med sit band, der i passager havde hele fire til at spille keyboard på én gang. Sundfør var ikke forrest, men nærmere midt i musikken, der i det hele taget var mere band- end solistpræget. Ind imellem kunne man dog godt have ønsket sig, at hun sang mere ud imod publikum, som hun ikke syntes at have megen kontakt med.

Musikken er overordnet utrolig flot, spændende og ofte meget særpræget. Især i de passager, hvor Sundførs tangentpop gik op i en højere enhed med elektronika og næsten eksotiske rytmer med en måske lidt Sorten Muld-agtig stemning. I de bedste øjeblikke var det næsten magisk, som når bandet i instrumentale passager byggede en eksplosiv stemning op med trommer, keyboards, saxofon, basklarinet med mere. Hvor var det i det hele taget et godt band.

Koncerten var imidlertid ikke helt uden problemer. Susanne Sundfør, hvis kompositioner er meget dragende, har en flot, meget markant og måske lidt skarp sangstemme, der under koncerten ind imellem var lige lovlig gennemtrængende og ensformig. Måske især fordi melodierne ofte ligger i det samme høje toneleje. Dertil kom, at hun til tider ikke sang helt rent, men det tilgiver man hende dog let på grund af den ærlighed, hendes performance bar præg af. Hun forsøgte tydeligvis ikke at forcere noget. Dog ville det, som tidligere nævnt, nok have klædt hende, hvis hun havde sunget og spillet mere ud imod publikum.

På vej ud fra koncerten bemærkede nogen fra publikum, at "der er da noget galt her". Muligvis rigtigt, men dog langtfra nok til spolere den flotte og særegne musik fra en spændende solist og et velspillende band. Fire stjerner herfra.