Kasper Spez : Spot, Officerspladsen, Århus

Kasper Spez , Spot, Officerspladsen, Århus

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

Et band klædt i fashionabelt 1930'er-look med hvide skjorter, seler og blød hat danner den musikalske backing til Spot-koncerten med lyrikeren og mc'en Kasper Spez, der denne lørdag har taget turen fra Langeland til Århus. Rapperen har med sine seneste udgivelser positioneret sig som noget af et unikum inden for dansk hiphop-musik, og det er dette, man til koncerten er vidne til hvorfor.

Da Spez kommer nærmest lidt vraltende ind på scenen efterfulgt af sin backup-rapper, Es, lyser han langt væk af en positivitet, som han ikke er bange for at skjule. Selvom teksterne som oftest omhandler brud med kæresten og andre betyngende, men indsigtsfulde betragtninger og emner, råber han med et smil på læben: "Dette er mit liv, er det ikke fantastisk!" For en gangs skyld får man endelig følelsen af at opleve en dansksproget rapper, der har noget vigtigt på hjerte og vil formidle det med ildhu.

Lige netop tekstuniverset hos Kasper Spez er dét, der får ham til at stikke ud fra mængden. Der er tale om værtshus- eller tømmermændsfilosofiske refleksioner, som udfolder sig meget mere poetisk, end det er tilfældet hos andre rappere herhjemme. Lyrikken har en tydelig inspiration fra en mere litterær verden og specielt digterkunsten. Emnerne og indholdet er hentet fra jordnære hverdagssituationer og således er det de færreste, som ikke kan relatere til musikken. Denne effekt ses tydeligt i forbindelse med numrene Efter, Pigen På Væggen og Trøstepræmier.

Pernille Vallentin supplerede for en kort stund også med et mindre vokalstykke, og det velspillende band mestrede den afdæmpede hiphop i et passende stille og roligt tempo. Hvis man har lyst til at kridte danseskoene, er det ikke en koncert med Kasper Spez, der er det bedste bud, men hvis man vil underholdes, imponeres og have lidt eftertænksomhed med hjem, så bør Spez ligge øverst på listen.