Chimes & Bells: Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk sal

Chimes & Bells, Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk sal

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Chimes and Bells har over de sidste år været gået fra lovende til et stærkt kollektiv, som vil en suggesterende og nærmerst tranceinviterende musik. De har turneret en del i udlandet, ligesom flere af medlemmerne også udgør de succesrige Choir Of Young Believers, så det er nogle musikere, der har opnået et stærkt sammensvejset udtryk. Dertil kommer, at de leverer nogle kor, der er usædvanlige al den stund, at Makrigianis' drengede vokal udgør toppen og Triers næsten drævende ditto fuldender lyden. Og tilsat folk som Howl Baby Howl-frontmanden Jeppe Brix på sin syrede og effektive guitar ender vi med et særdeles slagkraftigt ensemble.

Til koncerten fik vi sange fra debutten, samt enkelte af de nye stærke ting, nemlig Blodhunden og NY 1. Foran var et talstærkt publikum mødt op, og de fik et stærkt sæt, der når det var bedst nærmest havde karakter af en messe. Desuden synes Trier at have fået en egen selvbevidsthed i sin vokal, således at hele udtrykket fik en tak i retning af noget truende og ulmende, som ikke helt var sådan før. Åbneren Into Pieces of Wood er et stærkt nummer med et besættende og uafrysteligt præg. Og så var vi i gang.

Jeg var specielt vild med covernummeret, Kranen, hvor trommeslageren frandt sine toms, og stemningen hele tiden fik et nøk opad, mere og mere blev fyldt på med tålmodighed, indtil vi nåede helt op. Sine steder minder bandet mig om firserorkestre som Echo & The Bunnymen, og skal der være en anke, så må det være, at kompoisitionerne har det med at ligne hinanden. Og således bliver det udtrykket, som styrer løjerne i højere grad end den sindssygt gode sang. Trods de omhyggelige måder, hvorpå ordene formes og formen vokser dramatisk.

Alligevel var det et spændende møde med et orkester, der er på vej frem og bliver spændende at følge i fremtiden. Fordi der stadigt er så meget uudløst potentiale og et så flot udtryk, at det fremover kun kan blive en fornøjelse.