Before The Show : Spot, Musikhuset Århus, Filuren

Before The Show , Spot, Musikhuset Århus, Filuren

Anmeldt af Jeppe Kiel Revsbech | GAFFA

"Man skal jo se smart ud med skjorte og slips, når man spiller sådan et sted. Det er prisen, man betaler", jokede frontmanden i Before The Show, Laurids Smedegaard, og kiggede forlegent på sin mundering, hvor basketstøvler og slips matchede hinanden i knaldrøde farver.

Lykkeligvis er den københavnske kvintet alt andet end et tvivlsomt eksempel på den lige så tvivlsomme devise om "stil over indhold". Det cementerede Before The Show så eftertrykkeligt i Musikhusets Filuren, hvor de halvsøvnige Spot-tilhørere fik sig et lille eftermiddagsmirakel af euforisk og eftertænksom indierock at gå ud i solen på.

Bag det noget uopfindsomme bandnavn gemmer sig en tydelig forkærlighed for Death Cab For Cuties dybsindige collegerock, som i hænderne på Before The Shows sanger, sangskriver og stifter, Laurids Smedegaard, har fået tilføjet et tjekket touch af math-rockens guitarligninger – toppet med yndefulde, tristessemærkede melodier. Kombinationen klinger godt på gruppens albumdebut, "Hearts And Heads", der er lige på trapperne, men i Filuren var det stort set umuligt ikke at knuselske Laurids Smedegaard og kompagnis indfølte indierock.

Sjældent vellykkede sange
Årsagen er i bund og grund enkel: Det er nogle sjældent vellykkede sange, førnævnte Smedegaard skriver. Det sørgede koncertens tre første sange fint for at illustrere: Åbneren "Plunge" balancerede umærkeligt mellem en betagende ballade og en tung og tight rock-sag; "Suffciency" føjede melodisk tæft til sin snedigt groovende sangstruktur; og "Stalking" bebudede forår og forelskelse med sine opløftende guitarguirlander, der gik direkte i pophjertet.

Samtidig gav bandet som helhed pokker i det lidt lunkne spilletidspunkt og vuggede, rykkede og rockede det melankolske sangkatalog så langt ud over scenegulvet, at man uafværgeligt måtte give efter for entusiasmen. Det gjaldt eksempelvis på den indtagende singleforløber "Constructions", der har været inde og vende hos P3, og ikke mindst det smukke afslutningsnummer "Roads", hvor Laurids Smedegaard – som udover Before The Show også er trommeslager i de mildt beslægtede Alcoholic Faith Mission – krængede det sidste af sit raspende stemmebånd ud, inden bandet fik lov at støje koncerten overbevisende til ende.

"Det er fandeme en vild oplevelse det her", udbrød frontmanden midtvejs i koncerten, og man var tilbøjelig til at give ham ret. Before The Show ramte i hvert fald både tilhørernes hjerte og hoved i Filuren - præcis som titlen på deres kommende debutalbum lover.