Melissa Horn : Spot, Musikhuset Århus, Lille Sal

Melissa Horn , Spot, Musikhuset Århus, Lille Sal

Anmeldt af Jakob Kowalski | GAFFA

Mine forventninger var tårnhøje, da jeg stod og ventede på den lidt forsinkede koncert med Astrid Melissa Edwarda Horn Weitzberg. Den unge svensker med kunstnernavnsforkortelsen Melissa Horn har allerede to studiealbums i Fjällräven. Her foldes singer-songwriter-materialet professionelt ud, og stemmen og stilen kan godt give mindelser om Lisa Ekdahl, den hæderkronede dronning af genren hinsidan. Horns stemme er lidt større, og produktionen er god, men sangene mangler lige det sidste for at nå den blonde, åndelige storesøsters niveau.

Hype

Da steelguitaristen med umiskendeligt svensker-garn Anders Petterson endelig blev færdig med at stemme og teste monitor, så koncerten kunne gå i gang, fyldets Musikhusets lille sal næsten helt på ganske kort tid, og numrene høstede store bifald. Melissa Horn-hypen havde nået Århus.

Udover Petterson på steel- og akustisk guitar var Christer Karlsson med på el-piano. Første nummer ("Jeg kan inte skilja på") virkede til at være lidt for højt oppe i tempo, men afslørede alligevel den billedskønne sangerindes ikke mindre skønne stemme. Næste nummer var langsommere, mere inderligt og varmt, men skæmmedes lidt af overdreven anvendelse af steelguitaren.

Unik svensk sødladenhed

Senere numre gav mindelser til en dyster Ekdahl, og Horn inkarnerer ligeledes den unikke, svenske pige-sødladenhed. Det må være noget med sproget? Vokalen formår også at ramme de høje toner helt rent, men udtrykket bliver til tider lidt banalt. Personligt savner jeg også den bund, som en rytmesektion ville tilføre, meget gerne med kontrabas og andre, jazzede tiltag. Tystheden var så talende, at jeg tre-fire rækker tilbage tydeligt kunne høre lukkemekanismen på de travle scenefotografers dyre spejlreflekser ved scenekanten.

Stående klapsalver

Alle mine forbehold til trods formåede Melissa Horn med følge at imponere en fyldt lille sal i musikhuset. Hun er populær i hjemlandet og vender tilbage til Danmark til efteråret, og vi kommer uvægerligt til at høre mere til hende i fremtiden. Publikum kvitterede til slut med stående klapsalver for det søde, men kortfattede forspil.