Nabiha : Spot, Pickup Scenen, Århus

Nabiha , Spot, Pickup Scenen, Århus

Nabiha : Spot, Pickup Scenen, Århus

Anmeldt af Anders Ejsing | GAFFA

"Alphabeat! Alphabeat!" Sådan var der nogle tæt på, hvor jeg stod, som råbte spøgefuldt i takt til musikken under et af numrene i Nabihas koncert på Pickup-scenen, lørdag aften. Det blev der trukket en del på smilebåndene af rundt omkring. Selvom der da er visse ligheder - i begge tilfælde glad og festlig popmusik med fængende melodier, som det er svært ikke at synge med på - er der dog også åbenlyse forskelle mellem Alphabeat og Nabiha, hvis musik jo først og fremmest er baseret på soul.

Det var en særdeles veloplagt Nahiba, der gik på scenen foran et publikum, der i starten virkede lidt tilbageholdent, men efterhånden lod sig rive mere og mere med, og bifaldene blev da også markant højere i løbet af koncerten. Bag sig havde hun et ligeledes veloplagt og velspillende band, der bl.a. benyttede sig af nogle gamle Moog-synthesizere, hvilket tilførte en god portion charme til musikken. Det fungerede bare, simpelthen; der var ingen ømme punkter at sætte fingeren på. Højdepunkterne indtraf under radiohits som "The Enemy" og "Deep Sleep", hvor (næsten) hele teltet sang med. Hvad det sidstnævnte nummer, som kom ret sent i koncerten, angår, kunne det imidlertid godt ærgre mig lidt, at det ikke kom til sidst som en slags kulmination. Det er dog en lille detalje.

Musikken, skønt både vellydende og fængende, er strengt taget ikke himmelråbende original. Helt overordnet er der tale om en opsummering af træk fra både pop- og soulhistorien med en masse referencer til især Motown, men også træk af mere moderne pop fra de sidste ti år. På den led indskriver Nabiha sig til en vis grad i samme bog som nogle af de nye, især britiske soulstjerner, men Nabiha er alligevel helt sin egen, og hun udstråler både personlighed og karisma. Og hvorfor egentlig bekymre sig om den slags petitesser, når det er fest og glad musik, det handler om. For det var, hvad koncerten først og fremmest bestod af. Og man forlod showet i højt humør, selvom man godt kunne have ønsket sig mere musik, end de 40 minutter tillod. Fem stjerner for en festlig og opløftende koncertoplevelse.