Kenton Slash Demon: Spot, VoxHall, Århus

Kenton Slash Demon, Spot, VoxHall, Århus

Anmeldt af Marta Sørensen | GAFFA

Sjældent vælger Kenton Slash Demons Spot-sæt den nemme løsning. De ni tæt sammenvævede tracks serveret af When Saints Go Machine-medlemmerne Silas Moldenhawer og Jonas Kenton insisterer på at danse i dunkelhed, i dybe og skæbnesvangre tech-toner frem for at hive bløde og venlige melodiske samples frem. Allerede med de første pulserende sort-hvide figurer på lærredet bag mixerpulten er stemingen sat til sparsom dystopi, man kan bevæge sig til. Publikum bølger med, når de sortklædte dj's går i gang, og løfter fødderne mere end hovedet.

Moldenhawer og Kenton bygger deres sæt op som et rumskib, der langsomt starter op og stævner ud til et ubarmhjertigt house-beat. Ikke på en nem og farverig sviptur rundt om jorden, men på en skræmmende og forførende rejse ud i det fremmede rum. Når de i nogle korte sekunder slukker motoren, kan man tydeligt høre fjerne og svævende spøgelsesekkoer, der åndløst holder skibet oppe.

Hårdere og vildere

Turen bliver hårdere og vildere. Et tykt synth-tema kommer på, og bassen springer rundt, men Kenton Slash Demon taber aldrig den underliggende tone af noget koldt og fjernt, mens ledninger og myretuelignende labyrinter dukker op på lærredet. Selv det enkle og forløsende tema i "Sleep" får ikke lov til at være en ubetinget, varm lettelse.

Heri ligger deres styrke. Man kan danse til dem kompromisløst, og det gør publikum, men man kan også følge den underlige blåsorte tråd, der fører Kenton Slash Demon fra det ydre rum til en mellemøstlig bazar efter lukketid i hittet "Khattabi", som første del af sættet kulminerer i. Denne del er den bedste, fordi den lover meget og gør meget med få virkemidler, mens næste del står med den opgave at skulle indfri løfterne.

Forsmag på nye EP'er

Det gør Kenton Slash Demon blandt andet med titelnummeret på deres næste ep, "Sun", og et remix af Bjørn Svins "Søde". Her bliver der skubbet mere rundt på musikken, breaks bliver til sammenbrud, og bassen står alene før en ny dramatisk opbygning. Festen fortsætter, folk danser, men helt interessant bliver det først igen hen mod slutningen, hvor vi får en forsmag på titelnummeret fra august-ep'en "Matter". En forvrænget vokal, et anstrøg af melodi, de sidste hostende stød fra rumskibet.

Moldenhawer og Kenton siger selv, at de tilstræber at lave vildt mærkelig musik, der samtidig kan få folk til at danse, og med dette sæt er de kommet et langt og insisterende dunkelt skridt på vejen.