Dúné: Spot, VoxHall, Århus

Dúné, Spot, VoxHall, Århus

Dúné: Spot, VoxHall, Århus

Anmeldt af Christian Agergaard Pedersen | GAFFA

Tidligere på dagen kunne eksil-skibonitterne fortælle GAFFA, at de havde problemer med lyden til en koncert fredag i Silkeborg, og oddsene for, at netop dét skulle gentage sig, måtte have været skyhøje. Men det skete. Lydteknikerne kæmpede bravt, det samme gjorde publikum mod varmen på Voxhall, men en halv time forsinket kunne de høje forventninger fra det trofaste publikum forløse sig.

Ventetiden er det hele værd. Som et sæt trolde i æsker springer de ud i et taknemmeligt brøl, Dúné er igen på Spot, og de kan tydeligvis lide det. Derudad går det, uden de behøver spille nervøsitet over lydens holdbarhed af sig. Ole Bjørn Sørensen og Cecilie Dyrberg ser dog alligevel ikke helt tilfredse ud med lyden fra deres instrumenter, hvilket ikke hindrer "Heiress Of Valentina" i at fremstå højenergisk og kraftfuld. Der er en elektrisk stemning, og Mattias Kolstrup råber det op til en fed aften. Jo tak, fællesklap på "Bloodlines", og begejstringen er på sit højeste.

Dúné har spillet fire gange på Spot, og altid har "80 Years" været med dem. Det er den igen og er bestemt ikke blevet dårligere. Mattias Kolstrups stemme er noget i perfekt form, og vi får lov at bevæge dansefødderne til "Final Party Of The 21. Century".

Publikum er i knæ og på en skala fra 1-10 har vi det til, ja, til 10. Det er en fest, og Kolstrup styrer publikum i siddende stilling på gulvet i "Victim Of The City". Op igen i eksplosion, og koncerten topper.

Eneste minus på aftnen, og nu også lidt af natten, er et ellers velmenende forsøg på at gøre "Please Bring Me Back", sangen om hjembyen Skive, endnu mere følsom med til lejligheden lånte kønne piger med strygere. Ærgerligt kan strygerne slet ikke høres for langt de fleste publikummer, og størstedelen fremføres kun af sanger Mattias Kolstrup, indtil resten af bandet igen kommer på mod slutningen.

I det store hele er det slet ikke noget, der ødelægger stemningen. Tempoet bliver trukket lidt ud, men et nu næsten mæt og træt publikum på baggrund af den enorme energi lagt i de første to tredjedele af koncerten, får "Go Go Valentina" at varme en smule ned på.

Men Dúné varmede i dén grad op til sommerens mange koncerter, og nærmer de sig bare tilnærmelsvis denne Spot-optræden, kan de koncerter altså ikke undværes.