4Fod : Spot, Ridehuset, Århus

4Fod , Spot, Ridehuset, Århus

4Fod : Spot, Ridehuset, Århus

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

Der er mange forventninger forud for Spot-koncerten med den sønderjyske undergrundsrapgruppe 4Fod, der tidligere har slået deres navn fast til DM i Dansk Rap 1998 og med ep'en "Køb den, stjæl den". Der er løbet meget vandt i åen siden, og KamiKasper, Brygs og dj Simon Stoy er blevet mere rutinerede, men rutinen er også det eneste, som virkeligt skinner igennem til koncerten ved årets Spot Festival.

4Fod følger den nutidige tendens inden for hiphop med at supplere rapperere og dj med live-instrumenter. At have et band med live tilfører ofte koncerten et ekstra energiniveau, men denne aften bruges backing bandet mere som baggrundskulisse end som et element, der har sin berettigelse på scenen. Hvis man vil have et live-band med, skal de også bruges og inkorporeres i showet. Dette potentiale bliver ikke rigtigt udnyttet under koncerten med 4Fod.

Flowet og rapteknikken er sikker og teknisk veludført. Specielt KamiKasper udmærker sig på dette område, der klart må være en af gruppens absolutte styrker. På den indholdsmæssige side af sagen stiller 4Fod sig derimod imellem to stole. På den ene side vil man hive gang i folk og skabe en masse festhiphop, og på den anden side vil man gerne bevise, at man er blevet voksen og eftertænksom. Det runger en smule hult, når man på ét nummer rapper om, at der sidder kåde damer over skrævs på ens subwoofer, og i næste nummer understreger at "man skal gøre sig fortjent til at blive kaldt far".

Rapgruppen spiller næsten udelukkende numre fra deres nye (og første) fuldlængdealbum "Hovedet På Blokken", og koncertens absolutte højdepunkt må siges at være fremførelsen af titelnummeret. Også 4Fods brug af Malk de Koijn-nummeret Jagt fremtvinger jubel og genkendelsesglæde fra salen, men selvom KamiKasper og Brygs rapper deres egne tekster over beatet, virker det som et frækt greb til at påkræve sig opmærksomhed. Hvis man ville have en positiv reaktion fra publikum og starte en fest, så kunne 4Fod jo passende have spillet deres gamle undergrundsklassiker "Ryst Dit Røvhul".

Et tidspresset show når aldrig at opfylde sit store potentiale, men 4Fod leverer stadig så bragende og ren hiphop, at selv vagtpersonalet nikker med nakken.