Junior Kelly
Red Pond

Junior Kelly: Red Pond

Album / VP Records
Udgivelse D. 24.05.2010
Henrik Bæk

Junior Kelly er med sine 41 år ikke nogen newcomer i reggae-genren, selvom mange ser ham som sådan. Han debuterede i en sen alder og fik sit gennebrud i 2001 med albummet Love So Nice. Succesen indbragte Kelly en længere pladekontrakt med amerikanske VP Records, der havde set potentialet i den karismatiske jamaicaner, der formår at blende solid roots reggae med nutidens dancehall flavour og som samtidig besidder en efterhånden sjælden evne i tidens reggae-branche, nemlig at kunne skrive bevidste og nærværende tekster. Dette er også tilfældet på Kellys ottende og nye album, der bærer titlen Red Pond. Albummet er udsendt internationalt gennem VP Records, der herhjemme distribueres af VME. Det gør, at albummet er gjort tilgængeligt i Danmark, hvilket er godt, for det er et glimrende album, der må karakteriseres som Kellys hidtil bedste album. Kelly beskriver på de medfølgende cover notes, at han har valgt at lade albummet afspejle hans egen erfaringer gennem livet og står for ham som et symbol på håb, frihed, glæde, kærlighed og styrke. Dette kommer til udtryk på albummets i alt 15 skæringer og gennem numre som det opløftende Celebrate Life, Nuthin' Wrong With The World, Believe In Yourself, Real Love og One Bright Day, der alle er typiske eksempler på Kellys evne til varieret at bruge reggaens brede musikalske spektrum uden at miste fokus eller lytterens interesse med relevante tekstmæssige budskaber. I den forbindelse skal også nævnes det glad ska-nummer Slackness, hvor Kelly tager afstand fra den megen fokus på sex og vold, der har kendetegnet den moderne dancehall de senere år. Kelly har netop evnen til at svinge mellem "hotta-than-fire"-dancehall-style som tilfældene er i de hårde og kompromisløse Murderer og Too Late med protegé Queen Ifrica, men mestrer lige så det sublimt bløde såvel sangmæssigt som musikalsk, hvilket kan høres på numrene Waan Lef' De Ghetto og She´s Gone med Lukie D samt på det smukke Papa's Song. Sidstnævnte er en duet med sangkollega Ras Shiloh og er en hyldest til Kellys far, der selv var musiker, og som har været til stor inspiration for Kelly.