Melvins
The Bride Screamed Murder

Melvins: The Bride Screamed Murder

Album / Target Distribution
Udgivelse D. 01.06.2010
Peter Tapdrup Andersen

Melvins har aldrig været nemme at sætte i bås, og det er de heller ikke på And The Bride Screamed Murder, hvor Melvins hurtigt viser sig mere interesserede i at lege med genrer og lyde end i at lufte bestemt attituder eller spille hurtigt eller tungt. Det er nu ikke, fordi Melvins ikke også mestrer den slags dyder, når det passer dem. Åbningsnummeret The Water Glass lægger eksempelvis ud med ganske tunge guitar-riff, men skifter hurtigt karakter. Guitar og bas forsvinder igen, og kun trommerne står tilbage sammen med et bizart korarrangement, der kunne minde om en soldatersang. Generelt stopper Melvins ikke deres numre, før legen er blevet lige lovlig sær. Et nummer som Hospital Up, der ellers har en forholdsvis traditionel opbygning, forvandler sig mod slut til en slags lounge-jazz med hønekaglen.

I det hele taget er der tale om et album, der baserer sig langt mere på rytmik end på melodi. Musikken virker meget løst struktureret med trommerne som det naturlige centrum, og det skaber nogle særdeles medrivende øjeblikke. Vers og omkvæd beskæftiger Melvins sig ikke meget med. I lange passager er der tale om instrumentalmusik, der så i momenter bliver opblødt af munke-agtige vokalarrangementer. I'll Finish You Off opererer dog med en slags vers, men symptomatisk for albummet foretager nummeret dog et styrtdyk i tempo mod slutningen, hvilket bare hæver intensiteten. Melvins' måde at arbejde på er virkelig opløftende og viser, man sagtens kan lave ravage uden hele tiden at bero på guitarmelodier og vokallinjer. Resultatet er et enormt dynamisk album med masser af sære, mørke og smukke stemninger, der også finder plads til et slæbende, men listigt, cover af The Whos My Generation.