Eric Clapton og Steve Winwood: Malmö Arena, Malmö

Eric Clapton og Steve Winwood, Malmö Arena, Malmö

Det er et møde, der på trods af alderen sprudler af spilleglæde og ægte kærlighed til musikken og publikum. De få ord mellem numrene skal man ikke lægge for meget i, for de vil antageligt ikke gavne de to herrer voldsomt. De lader musikken tale for sig selv.

Det skal ikke skjules, at jeg oprindeligt havde tænkt mig først og fremmest at fokusere på Clapton under koncerten; noget der skulle vise sig at være helt umuligt. Steve Winwood var tæt på at stjæle hele showet med sin sjælfulde stemme. Når han i J.J. Cales klassiker "Low Down" synger om, at han kun kan give sig hen til blues'en, når han hører lige hendes navn, så føles det fuldstændigt naturligt. Han benytter virkelig lejligheden ved denne eneste koncert i Skandinavien til at vise hele sit register. Han bevæger sig uden den mindste vaklen mellem orglet, flyglet og leadguitaren helt ude på scenekanten og dominerer alt og alle på scenen – uden på nogen måde at afsløre den mindste smule alderssvækkelse!

Eric Clapton derimod; han gør, hvad der kræves af ham. Hverken mere elle mindre. Det skal ikke lægges ham til last. Tværtimod. Der overrasker ingen, at hans håndtering af guitaren er helt pletfri – også på denne aften. Da bandet sparker den gamle Cream-ørehænger "Crossroads" i gang, er det ikke kun mig, men mange andre, der jubler, og det er fantastisk at opleve de to gentlemen udnytte hele repertoiret. Jeg bilder mig selv ind, at langt hovedparten af publikum denne aften i den næsten udsolgte Malmö Arena er helt enig med mig.

Men der var plads til forbedringer. Ikke mindst at koncerten havde tendens til at lyde lidt for ensformig med alt for mange soloer. Jeg ville også gerne have hørt hele bandet få mere plads. Det var et helt vildt kompetent band til at akkompagnere, og oplevelsen ville have haft godt af, at trommeslageren Abe Laboriel Jr. og bassisten Willie Weeks var blevet tilbudt lidt mere plads at udfolde sig på. De er en komplet rytmesektion, og sammen med korpigerne Sharon White og Michelle John bakker de solisterne op på en exceptionel måde.

Da Clapton og Winwood spillede sammen i Blind Faith i 1969, blev det ikke et langvarigt samarbejde – bandet gik i opløsning samme år. Efter oplevelsen i Malmö Arena må man håbe, solo-excentrikerne til trods, at det nuværende samarbejde holder længere.

Oversat fra svensk af Frej Elbæk