Nikolaj Nørlund: Musikcaféen, Århus

Nikolaj Nørlund, Musikcaféen, Århus

Nikolaj Nørlund: Musikcaféen, Århus

Anmeldt af Mette Sloth | GAFFA

Nikolaj Nørlund rejser i disse dage solo rundt og præsenterer danskerne for både nye, gamle, velkendte og ukendte sange fra sit efterhånden voluminøse bagkatalog. At turnere som solist er ikke nyt for Nørlund, men denne gang går konceptet ud på at skabe koncerter med en vis uforudsigelighed for både Nørlund selv og publikum, da de i fællesskab bestemmer sætlisten under selve koncerten. Et koncept, der var meget vellykket denne aften på Musikcaféen i Århus.

Et sæt bestående af godt og blandet
Koncerten indledtes med den skønne "Ingen Som Helst", som stammer fra Nørlunds tidligere band Rhonda Harris, fra albummet "The Trouble With Rhonda Harris". Allerede her var publikum øjensynligt opslugte af herren med sin guitar. Herefter fik vi serveret en portion sange fra Nørlunds soloplader, blandt andre "Det Hvide Og Det Blå" fra det seneste fuldlængdealbum "Tid og Sted" og "Ridset I Panden" fra 1997-albummet "Nye Optagelser", hvilken vakte stor begejstring blandt publikum. Nørlund efterspurgte fra tid til anden ønsker fra publikum, som var overraskende generte og tilbageholdende denne aften, og også beskedne i forhold til ønsker. Men der blev alligevel serveret en håndfuld publikumsønsker i løbet af aftenen, heriblandt "Mellemrum" fra Nørlunds seneste ep "Plan A", som i øvrigt kan erhverves til en selvvalgt pris på hans hjemmeside. I forhold til publikums tilbageholdenhed skal der lyde en stor tak for, at der var bumstille hele koncerten igennem, og at der ingen snik-snak var i krogene. Alle tilskuere virkede fokuserede og indlevende koncerten igennem, og det samme gjorde Nørlund, som også flere gange kastede en kommentar om, hvor tavse århusianerne var denne aften. Koncerten blev kun afbrudt af en flambering oppe i baren i begyndelsen af koncerten, hvilket måtte knække" Virker Bekendt" i to på grund af støj.

Publikum fik, hvad de kom for; en portion gode sange fremført af en karismatisk kunstner og hans guitar.

På den måde var der ikke så meget nyt under solen fra Nørlund, dog blev koncerten på intet tidspunkt langtrukken. Dét, at han ikke havde et band i ryggen, højnede blot intensiteten. Desuden var han god til at lade et par sjove kommentarer og anekdoter falde fra tid til anden.

Efter at have leveret 16 numre spurgte Nørlund, hvad klokken var, og til svaret responderede han: "Okay, så kan jeg godt spille den sidste sang nu". Det blev godtnok afslutningen på første runde, men publikum fik hele seks ekstranumre oven i hatten, blandt andre "Verdenssøn", som blev fremført på klaver, samt klassikeren "Indre By". Koncerten lukkede og slukkede med en forførende og emotionel udgave af "Under Fremmed Flag" fra "Tid Og Sted". Samtlige numre lå altså i den stilfærdige ende af spektret, hvilket faldt helt naturligt, da instrumenterne kun bestod af henholdsvis guitar og klaver.

Indbegrebet af intimkoncert
Ved Musikcaféens arrangementer får man altid en intim oplevelse på grund af de sparsomme kvadratmeter, men i aften, hvor huset blot var halvt fyldt, og der var plads til, at (halvdelen) af publikum kunne tage plads på stole ved små caféborde, forekom oplevelsen endnu mere intens. Nørlunds musik passer ufatteligt godt til de rammer, Musikcaféen tilbyder, da de fleste numre er meget afdæmpede, og hans stemme besidder et sjældent nærvær og en inderlighed, der harmonerer perfekt med de meget fine tekster, melodierne er beklædt med. Somme tider kan danske sangtekster forekomme en smule banale - måske fordi teksterne i højere grad når helt ind under huden, når de bliver sunget på ens modersmål. Derfor er det en befrielse, når ordene er overordentligt godt sammenstrikkede, og det må man sige, at de er i Nørlunds repertoire - den mand kan sin lyrik. Og det, at man kan sidde og lytte til sangene i ro og mag frem for at kæmpe om at stå på de forreste rækker med et spinkelt håb om at få udsigt til scenen, er et stort plus. Derfor var antallet af tilskuere denne aften perfekt, da der dog stadig var fremmødt så mange, at det ikke virkede tomt.

Alt i alt en forrygende aften med Feinschmecker Nørlund, der stadig formår at tryllebinde sit publikum efter snart tyve år på den danske musikscene.