Clipse og 4Fod: Voxhall, Århus

Clipse og 4Fod, Voxhall, Århus

Clipse og 4Fod: Voxhall, Århus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

De to rappende pushere og brødre Pusha-T og Malice har siden albummet "Lord Willin'" og det minimalistiske storhit "Grindin'" været med i hiphoppens superliga og har især med The Neptunes i ryggen tvunget både anmeldere og publikum i knæ. Det tredje album Hell Hath No Fury cementerede denne status som de ultimative coke-rappere, der, på trods af at temaerne næsten altid kredser om stoffer, sex og penge, er kendte for at have skarpslebne ordspil og herligt slang i deres musik.

Nu har Clipse udgivet Till The Casket Drops, der for første gang byder på en bredere omgang producere med Sean C & LV og DJ Khalil på et album, der ikke helt fået lige så positive anmeldelser som de sidste to plader fra de to brødre. Ikke desto mindre var det med dette nye udspil i lommen, at Clipse igen besøgte landet.

Både Roskilde Festival og Aarhus Took It har før skrevet Clipse på plakaten med ganske stor succes til følge, så dette trak naturligvis forventningerne i vejret, selvom koncerten som så mange andre hiphop-arrangementer i Århus var henvist til en regnvåd mandag.

Fire fødder gik forud

Valget af Als-drengene i 4Fod som opvarmning til Virginia-rapperne virkede som et dårligt valg, men om ikke andet er de to undergrundsrappere Brygs og KamiKasper aktuelle med deres længe ventede pladedebut Hovedet På Blokken. Albummet har fået en lunken modtagelse af kritikerne, men på scenen stod de to par fødder stolte over deres produkt på scenen.

Publikum fik dermed udelukkende nye numre fra albummet, hvor de to kompetente rappere havde taget rytmegruppe med i form af en trommeslager, en bassist og en uspændende Simon Stoy på pladespillere, der til gengæld alle gav en tiltrængt kant til de meget sterile produktioner, som Machacha hovedsageligt har stået for.

Det sparsomme publikum fik numre som singlen "Løb", hvor sangeren Xander kom på scenen, "Alsdrengene" med Jeppe Rapp og den udmærkede "Dyret I Spejlet", hvor Bai-D desværre manglede. Numrene viste rap-gruppens solide bundniveau, men havde svært ved at sætte gang i de få opmødte. At gruppen ikke spiller gamle numre som "Ryst Dit Røvhul", "Cirkus 4Fod" eller de hårde ting fra Tabu Recz er en smule ærgerligt, når nu gruppen har mere end 10 år på bagen.

Kort proces

Efter kort tid stillede dj'en op bag mixerpulten og begyndte den obligatoriske omgang hiphop-hits, før den egentlige koncert kunne begynde. Malice og Pusha T trådte oplagte og smilende ind på scenen iført denimjakke, hættetrøje, guldkæde og solbriller og eksekverede hurtigt første nummer fra Till The Casket Drops ved navn "Freedom".

Det blev dog et godt blandingsprodukt de to pusherrappere solgte til publikum denne aften med "Momma I'm Sorry", "Mr. Me Too" og "Keys Open Doors" fra nyklassikeren Hell Hath No Fury og naturligvis de ældre numre "Grindin'" og "Got Damn" foruden numrene fra det nye album. Sidstnævnte nummer blev gæstet af den faste kollega Ab-Liva, der også tidligere har været i Danmark.

Selvom der var god plads på gulvet iblandt publikum, gjorde Clipse et ihærdigt forsøg på at give en god oplevelse og var på samme tid ydmyge og fulde af attitude denne aften. Lyden var til gengæld ikke fantastisk, og koncerten blev især skæmmet af, at gruppen havde valgt at lægge back-up rap og en smule playback på deres beats. Et uforståeligt valg, når der nu var mindst to rappere på scenen hele tiden.

Intet Re-up fra Clipse

De to rappere på scenen glemte ikke at gøre opmærksom på deres nye album imellem numrene, der desværre ikke matcher de tidligere to udgivelser, men med fire af de stærkeste numre sluttede koncerten brat efter en times spilletid. De forreste publikummer havde især holdt liv i en den mandagstrætte stemning, og de fleste havde hænderne oppe til den afsluttende single "Popular Demand".

Men der var ikke mere at komme efter. Clipse havde takket og bukket, og man kunne stille og roligt tage hjem fra den korte fornøjelse. Malice og Pusha T er dygtige rappere, der har masser af vid med i deres tekstunivers, og behøver hverken pistolskud eller playback for at bevise det. Det lille publikum kunne ikke lokke mere ud af duoen, og koncerten stoppede og efterlod en følelse af at være halvvejs, hvilket var ærgerligt, når nu Clipse har så meget mere at byde på.