Leæther Strip: Retention 3 (Solitary Confinement)

Leæther Strip
Retention 3 (Solitary Confinement)

2 x CD / Import
Udgivelse D. 07.06.2010
Ras Bolding

Det er ikke så tit, at danske musikere oplever succes i det store udland. Bevares, det er sket nogle gange - Aqua kunne ses på nationaløkonomien, Safri Duo slog på tromme for Eurodance-scenen og Kim Larsen er da, om ikke andet, næsten verdenskendt også i Sverige og Norge. Men det ses yderst sjældent, at danske musikere er med til at forme en genre eller en bestemt musikalsk retning - ja, der er endog flere hjemlige musikkritikere, der har påpeget, at en del af de udviklinger, vi ser på den danske musikalske scene, mest af alt er oversættelser af strømninger i det store udland med et par års forsinkelse. Det kan man være mere eller mindre enig i, men det står næppe til diskussion, at danske Leæther Strip er et af de betydningsfulde navne, også internationalt, indenfor ebm-genren, hvilket også afspejles i disse år af en travl kalender med comeback-koncerter verden over.

Leæther Strip, i daglig tale Claus Larsen, var ret beset ikke blandt genrens allertidligste udøvere - navne som DAF og Front 242 kom først, helt tilbage i begyndelsen af firserne - men den lyd, der blev introduceret på Leæther Strip-albummene især i første halvdel af halvfemserne, var med til at forme genren, og Larsen er ofte at finde blandt inspirationskilderne hos nyere synth-, ebm- og industrialnavne. Retention 3 er, som navnet antyder, tredje titel i rækken af Leæther Strip-udgivelser, og denne gang er turen kommet til Solitary Confinement, som formentlig er Larsens størte salgsmæssige succes til dato. Dette ikke mindst pga. nummeret Strap Me Down, der forener Leæther Strips militante rytmik, heftige synthesizere og forvrængede skærebrændervokal med iørefaldende temaer. Dette nummer regnes i dag som klubklassiker blandt de sortklædte, og ganske fortjent, tilmed.

Tematisk kredser albummet om det mørke og det dystre, noget som velsagtens må kaldes en absolut kliché i genren. Det gør også, at nogle numre i dag, mange år efter, virker noget mere traditionelle, end de gjorde dengang. Men heldigvis, og det er her Leæther Strip viser sit værd, er der også mange passager, hvor Larsen virkelig lader originaliteten råde. Et eksempel herpå kunne være de mellemøstlige melodier på åbningsnummeret Mortal Thoughts eller den nærmest frivole 12/8-shuffle-rytmik på Evil Speaks, der sammen med distortion-vokal giver det hele et twist af stilforvirret elektronisk ko-punk, hvilket bestemt er positivt ment. Også den dystert slæbende Croatia bør fremhæves - her bydes på tung, filmisk marchmusik a la Laibach, og man mindes om de knap så hyggelige dage i Balkan-området tilbage i halvfemserne.

Nu er Leæther Strip ikke en mand, der helt formår at fatte sig i korthed, så derfor får man ikke bare den oprindelige Solitary Confinement plus et par bonusnumre med i pakken. Nejda, man får en hel cd med bonusmateriale! Bonusmaterialet består af diverse remixes af bagkataloget, foretaget af Larsen selv op til udgivelsen, og det er jo sådan noget, der lugter langt væk af fyld og forsøg på at få gamle fans til at slippe kronerne igen-igen. Men faktisk er sandheden den, at der bydes på flere virkelig vellykkede mix; ikke mindst den dybt charmerende technopop-version af Strap Me Down. Også Steal med nyt hektisk synth-tema er guf. Der er faktisk i virkeligheden ikke mange grunde til ikke at anskaffe sig Retention 3, hvis man er til Leæther Strip eller til genren generelt.